Annonce
Debat

Endelig - stort prisfald på Kystbanen

Klummeskribent Michael Randropp.

Jeg har slet ikke overblikket over, hvor mange gange jeg til interviews og til politikere har gjort opmærksom på, at Kystbanen er den dyreste togstrækning at køre på per kørt kilometer i Danmark. Dette gjorde jeg i håbet om at få en diskussion, som gerne skulle have mundet ud i en mere fair pris. Men gang på gang har svaret været, at det er Movia, som sætter prisen på strækningen, og da Movia ikke havde lyst til at ændre prisen - var dette ikke muligt.

Men nu er der så sket noget - Orangebilletter er introduceret på Kystbanen efter adskillelsen af togstrækninger til og fra Sverige. Det er som om en halv drøm er gået i opfyldelse. Allerhelst så jeg gerne, at Kystbanen fik en pris per kørt kilometer som de andre regionale togstrækninger i Danmark. Men når nu ikke man kan få Movia til at indse fornuften i, at prisen skal sænkes til et fornuftigt niveau, så det kan konkurrere med bilen, så er det fornuftigt gjort af DSB at introducere Orangebilletter på Kystbanen.

Med den grønne agenda som der er nu, må det være tid også for Movia at vinde disse passagerer tilbage. DSB er med indførslen af Orangebilletterne kommet på sporet af fornuften. Det store spørgsmål er, hvornår finder fornuften ind på ledelsesgangen hos Movia?

Michael Randropp

En Orangebillet fra Helsingør til København H kan fx. fås en lørdag formiddag for 30 kroner, og betaler man med rejsekortet skal man af med 56,20 kroner. Det vil sige en besparelse på næsten 50 procent. Men så kræver det også, at man i forvejen har investeret i et rejsekort. Har man ikke dette, og tænker man, at måske skal jeg bare tage toget engang i mellem, så skal man betale 108 kroner for en enkelt billet på grund af Movias vanvittige prissætning. Så er man ikke ejer af et rejsekort, sparer man mere end 70 procent ved at vælge DSB’s Orangebillet. Og med en pris på 30 kroner for en enkelt billet via Orangebilletten, er DSB blevet konkurrencedygtige på prisen.

Annonce

Jeg håber for udviklingen af den kollektive trafik i Nordsjælland, at Movia snart indser, at de også bliver nødsaget til at gentænke prissætningen og følge DSB initiativ, så prisen ved at bruge den kollektive trafik i Nordsjælland kan komme ned i et leje, som råder bod på de total vanvittige prisstigninger, som blev gennemført for nogle år siden. Dette medførte, at nogle rejsende fra en dag til den anden fik en stigning på deres billetpris på mere end 50 procent, og man vidste, at det ville medføre at nogle forlod den kollektive trafik. Hvilket også er sket.

Med den grønne agenda som der er nu, må det være tid også for Movia at vinde disse passagerer tilbage. DSB er med indførslen af Orangebilletterne kommet på sporet af fornuften. Det store spørgsmål er, hvornår finder fornuften ind på ledelsesgangen hos Movia? Det kan kun tiden vise. Alt imens man venter på Movia, kan købere af Orangebilletter kigge ud af togvinduet og se de stakkels buspassagerer, som må skifte til bus på stationerne og dermed fortsat blive flået af Movias takstsystem.

Kort sagt: Tak til DSB for at gøre det muligt for to voksne og to ældre børn fra Helsingør, som før i tiden skulle betale mere end 800 kroner for en weekendtur til København, nu kan få samme tur til 240 kroner.

Om Michael Randropp

Michael Randropp, 1970, er boligforeningsrådgiver, gift og har boet i Humlebæk siden 2000. Michael er pendler og har i mere end et årti kæmpet for området. Den helt store passion er at opleve Europa.

Annonce
Helsingør For abonnenter

For 29.5 mio. kroner får du årets dyreste sommerhus: - Det er helt perfekt

Danmark

Mandagens coronatal: 570 er testet positive siden i går

Annonce

Seneste podcasts

Annonce
Annonce
Helsingør

Britta afgør, hvor meget hjælp du kan få: - Vi finder altid en løsning

Helsingør For abonnenter

Blå blok bestemmer: Her skal nyt plejehjem ligge

Espergærde

Hey, Henning - din bil er kørt til huggeren

Helsingør

Peter leder plejehjem med top trivsel: - Vi er et lille sted, og det skaber en tæthed og samhørighed

Fyret topchef får gyldent håndtryk på adskillige millioner efter amputationsskandale

Helsingør

Usundhed i Helsingør: For meget alkohol, nikotin, junkfood og for lidt motion: - Unge piger mistrives

Helsingør For abonnenter

Familier i Espergærde ånder lettet op efter ændring i lokalplan: 'Det var et reelt scenarie at flytte herfra - nu har vi ro i sjælen'

For abonnenter

It-firma traf afgørende beslutning efter corona: Nu står udviklere på venteliste til et job

Espergærde

Central vej lukkes og busruter lægges om: Sådan ændres trafikken i Espergærde i de næste uger

Vi mistede to personer, da Sidney Lee døde. Den ene var danmarkskendt realitystjerne med 'ekstra cheese'. Den anden lærte vi aldrig at kende

Helsingør

SOSU-krisen  kradser i Helsingør: Kære politikere, har I sovet i timen?

Navne For abonnenter

Et-årige Monas familie gør det, mange andre drømmer om: Familien har opsagt bolig og job for at kaste sig ud i et vildt eventyr

Helsingør

Helt slut med testcenter i Helsingør: Så få lod sig teste på den sidste åbningsdag

Annonce