Annonce
Helsingør

Modig minister hyldes i Helsingør: - Uden hende havde vi fuldstændigt ødelagt havnen og Kronborg

Uden Lone Dybkjærs klare nej til massivt byggeri ville der ikke være noget Kulturværft i Helsingør eller en Kulturhavn eller et Kronborg på Verdensarvslisten. Foto: Lars Johannessen.
Lone Dybkjær, der døde sidste år, sagde nej til massivt byggeri på værftsområdet. Nu får hun en mindeplade.

HELSINGØR: I dag er Helsingørs smukke kulturhavn en lokalt elsket og internationalt kendt attraktion – med Kulturværftet, M/S Museet for Søfart, de gamle værftshaller og omgivelserne omkring Kronborg Slot, der er et af de få danske indslag på Unescos fornemme Verdensarvsliste. Men det var i sin tid meget tæt på, at hele havneområdet var blevet plastret til med boliger og butikker og erhverv. Kun en modig minister forhindrede det – radikale Lone Dybkjær.

- Uden hende havde vi fuldstændigt ødelagt havnen og Kronborg, for der var kommet en hel masse lejligheder og erhverv i stedet for det, vi har i dag. Kronborg var højst sandsynligt ikke kommet på Verdensarvslisten, konstaterer Per Tærsbøl, konservativ politiker og medlem af Helsingør Byråd.


Hvis det ikke var for Lone Dybkjær, så havde vi ikke haft Kulturhavnen og hele det fantastiske område og Kronborg på Verdensarvslisten

Benedikte Kiær, borgmester


Annonce

Visionær politiker

Det er en anden konservativ, nemlig Helsingør-borgmester Benedikte Kiær, som netop har fået fuld politisk opbakning til, at der på kulturcentret Kulturværftets facade skal opsættes en mindeplade for Lone Dybkjær, der døde sidste sommer.

I 1990 var Dybkjær miljøministeren, der gik imod de aftalte planer for Helsingørs havneområde, som ministeriets embedsmænd og Helsingør Kommune og byråd ellers havde klar om titusindvis af kvadratmeter boliger og indkøbscenter med mere. Den modstand har siden givet Helsingør medvind.

- Lone Dybkjær skal mindes, fordi hun som person tog en vidtgående og visionær beslutning for Helsingør og gik imod alt det, der ellers lå på tegnebrættet. Det var modigt. Og hvis det ikke var for Lone Dybkjær, så havde vi ikke haft Kulturhavnen og hele det fantastiske område og Kronborg på Verdensarvslisten. Det er en skat for hele kommunen og faktisk for hele landet, siger Benedikte Kiær.

Helsingør Havn i 1976 - værftet var omdrejningspunktet. Foto: Lars Johannessen.
Annonce

Værftet lukket

Lone Dybkjær fik fastlagt, at området skulle reserveres til kulturelle formål. Og på den måde satte hun kursen for udviklingen af hele Kulturhavnen og af Kronborgs omgivelser – stik imod kommunens ønske om et utal af kvadratmeter boliger og erhverv på værftsområdet.

- Dengang i 1990 var vi jo stadig optaget af, at værftet var blevet lukket nogle år tidligere. Og det var i virkeligheden aftalt på forhånd og klappet af med ministeriets embedsmænd, at vi bare kunne give los med boliger og byggeri. Men så kom Dybkjær til møde med os og fortalte, at sådan skulle det bare ikke være, for vi skulle ikke ødelægge det område og Kronborg. Det er rart, at nogle udefra på den måde ser på, om man laver noget galt, siger Per Tærsbøl.

Mindepladen skal placeres på facaden af Kulturværftet ud mod Kronborg og M/S Museet for Søfart.

Lone Dybkjær døde i sommeren 2020 - for 30 år siden tog hun en afgørende beslutning for Helsingør. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix.

Værftet lukkede, og hvad skulle der så ske?

1983: Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri A/S lukkede efter 100 år som den vigtigste arbejdsplads i Helsingør. Efter lukningen opstod en debat om anvendelsen af arealerne uden for Kronborgs fæstningsværker.

1987: Helsingør Kommune afholdt en idekonkurrence for hele det bynære kystområde fra Marienlyst til Trykkerdammen i syd. Resultatet og visionen for området var ca. 60.000 kvadratmeter bebyggelse af blandet bolig, erhverv og kultur.

1989: Kommunen tog initiativ til oprettelse af en arbejdsgruppe med repræsentanter fra blandt andet Helsingør Kommune, Boligministeriet, Statshavnen, Skov- og Naturstyrelsen og Planstyrelsen (under Miljøministeriet).

1990: Daværende miljøminister Lone Dybkjær omgjorde arbejdsgruppens anbefaling og afviste et projekt om byggeri på værftsgrunden.

1993: Stat og kommune blev enige om udviklingen af området

1998: Byrådet godkendte, at Handels- og Søfartsmuseet fik en ny placering på værftsarealet og dermed rykkede ud af Kronborg.

2000: Med baggrund i planerne for området og visionen om at reetablere voldgrave, glaciser og ravelin omkring Kronborg blev Kronborg optaget på Verdensarvslisten (UNESCO’s World Heritage List).

2004: Helsingør Byråd vedtog en lokalplan, som indeholdt en ”Frilægning af Kronborgs omgivelser og indretning af den bynære havn” efter samarbejde med Slots- og Ejendomsstyrelsen og Fonden Realdania.

2010: Den 10. oktober blev Kulturværftet officielt indviet. Til indvielsen deltager også Lone Dybkjær.

2013: Resten af Kulturhavn Kronborg og M/S Museet for Søfart blev indviet.


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Klumme: Kendis kender…

Annonce