Annonce
Helsingør

Nej til bro: Helsingør skal ikke tage en for holdet

En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg er ikke nødvendigvis en god idé for Helsingør, mener Bente Borg Donkin fra SF. Foto: Lars Johannessen
Annonce

DEBAT: Bro bro brille – klokken ringer....

Vejdirektoratet præsenterede i sidste uge en strategisk analyse af planerne for en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Analysen er fremkommet i et samarbejde mellem den danske og den svenske regering. Forventningen er, at inden for de næste 3 år skal der tages beslutning om hvordan en ekstra broforbindelse over Øresund, skal etableres. Analysen foreslår en togtunnel til kun persontransport med fortsættelse af kystbanesporet, og en broforbindelse i forlængelse af Helsingør motorvejens afslutning, med start i området mellem Espergærde og Snekkersten.

Samfundsmæssigt peges på erhvervsmæssigt vækstpotentiale og flere nemt tilgængelige uddannelsestilbud.

Lokalt kan der tilsyneladende være store fordele i en reduktion af den tunge godstrafik gennem vores by. Mindre luftforurening. Kortere rejsetid til Sverige, tilgang af flere personbiler og togpassagerer og (måske) flere turister til vores område.

Hvem kan dog være modstander af dette? Øh– det kan SF Helsingør!

For dilemmaerne hober sig op. Bag den forjættende udmelding om at lede lastbiltrafikken uden om Helsingør by er spørgsmålet om godstransporten. Medmindre der træffes beslutning om at lede en stor del af godstrafikken over på jernbanen, ja så vil der sandsynligvis opstå prismæssig konkurrence om den billigste vej for gods gennem Danmark til Sverige. Broforbindelsen skal brugerfinansieres, og lur mig om færgetrafikken bare lægger sig fladt ned og siger 'værsgo’ overtag I bare vores forretning. Vi finder en anden overfart at tjene penge på.'


Hvem kan dog være modstander af dette? Øh– det kan SF Helsingør!


Så er der anlægsudfordringerne ved etablering af både togtunnel og landanlæg til broen. SF læser i rapporten, at der både skal ske ekspropriering af huse langs baneterrænet, omkring stationen og ikke mindst inddrages de grønne åndehuller, som Egebæksvang og de åbne områder omkring Flynderupgård giver os.

Og så har vi overhovedet ikke talt om de vandmiljømæssige konsekvenser, som kan spænde ben for det tværpolitiske arbejde med at få etableret national havpark i Øresund.

Det er forjættende med udsigten til renere luft på den sidste del af Kongevejen. Men hvis godstrafikken til og fra resten af Norden ikke ledes på det forberedte banenet fra Sydskåne, som Sverige allerede har udbygget , ja så er der en overhængende risiko for at lastbilerne stadigvæk kommer i en lind strøm fra Femerbælt op gennem Helsingør. Så lige i denne situation siger SF i Helsingør altså nej tak til at ‘tage en for holdet’.

+

De otte partier i Helsingør Byråd får på skift mulighed for at skrive et længere indlæg i HD Debat om et politisk emne, som ifølge ugens parti er særligt vigtigt lige nu. I dag er det Bente Borg Donkin fra SF, der skriver.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Anmeldelse af 'Sommerdahl': Hyggeligt med nye mord i guddommeligt smukke omgivelser

Helsingør

Se video: Statsministeren svarer på dagbladets spørgsmål om hårdtramte caféer

Annonce