Annonce
Espergærde

Nynne og Julius laver film om coronakrisen: Vi skal lære af fortiden

Nynne Husby Scheuer og Julius Østerbye er med i finalen i Historielærerforeningens konkurrence for gymnasier og HF. De har lavet en film, der sætter coronakrisen i perspektiv.Privatfoto
To elever fra Espergærde Gymnasium er i slutrunden om en 1.plads i Historielærerforeningens årlige konkurrence.

ESPERGÆRDE: Hvert år udskriver Historielærerforeningen for gymnasier og HF for at skabe forøget interesse for faget en konkurrence, og emnet i år var 'kriser', som der jo godt nok har været mange af i historiens løb. Og to af deltagerne er Nynne Husby Scheuer og Julius Østerbye fra Espergærde Gymnasium, der er røget helt til tops. Om det bliver 1., 2. eller 3. pladsen afgøres først senere – det er svært at afholde det store arrangement omkring prisuddelingen lige nu.

Kan vi bruge fortiden til lettere at komme igennem nutidens coronakrise?

Nynne og Julius har begge matematik og fysik som studieretning, men blev stærkt inspireret af deres historielærer, Winnie Færk til at give sig i kast med opgaven. Winnie Færk, der selv er en af kræfterne bag tilrettelæggelsen af årets historiekonkurrence, ærgrede sig over at ingen af hendes elever havde deltaget i konkurrencen og opfordrede dem derfor til at gøre forsøget. Først kom omkring tyve for at høre om projektet, fire gik mere seriøst i gang og til slut blev der kun indsendt dette ene.

Nynne og Julius var ikke i tvivl om, hvilken krise de ville arbejde med: De hører begge hjemme rigtig meget om coronakrisen: Nynnes mor er overlæge og arbejder i øjeblikket også med coronapatienter, og Julius' far forsker i immunologi og er i øjeblikket med i et stort forskningsprojekt på Københavns Universitet.

- Så ja, der bliver snakket pænt meget om corona hjemme hos os begge, som de forklarer med et stort smil.


Vi ville lave et virtuelt lækker bidrag, forstået på den måde, at man på DR ofte præsenterer noget, der er dramatisk og endelig skal gå hurtigt. Men vi ville godt have det op på et højere fagligt niveau.

Nynne Husby Scheuer og Julius Østerbye


Annonce

- Vi kan jo bruge flere af vores fag

Historielærerens opfordring blev derfor taget op, Nynne Husby Scheuer havde allerede bestemt, at hun ville skrive sit studieretningsprojekt netop om coronakrisen i matematik og biologi og forklarer ivrigt, hvordan man arbejder meget med matematiske modeller omkring smitten. Julius Østerbye har informatik som valgfag, og Nynne og han var derfor straks enige om, at deres bidrag til konkurrencen skulle være en video:

- Vi ville lave et virtuelt lækker bidrag, forstået på den måde, at man på DR ofte præsenterer noget, der er dramatisk og endelig skal gå hurtigt. Men vi ville godt have det op på et højere fagligt niveau. Samtidig var det vigtigt for os, at alle skulle kunne forstå filmen – det er altid vigtigt at have målgruppen i baghovedet.

Annonce

Og hvad er det så, vi kan lære af fortiden?

Nynne og Julius viser i deres bidrag, der kan ses på YouTube - at både forskere og politikere tydeligvis har lært af den spanske syge, der rasede for præcis 100 år siden – i slutningen af første verdenskrig og i tiden efter. De viser, hvordan man også dengang indførte masker, og hvordan der også dengang var diskussion om effektiviteten af dette. Man lukkede også i nogen udstrækning samfundet ned og forlængede f.eks. skolebørnenes ferier.

De to gymnasieelever drog også til København og opsøgte hospitalet, hvor mange var indlagt under den spanske syge. "Det er super vigtigt at optage 'on location'", som Julius forklarer. Og de har et meget spændende interview med epidemiforskeren Lone Simonsen fra Roskilde Universitet.

Annonce

Fremtiden

Nynne Scheuer er i forbindelse med dette arbejde blevet endnu mere inspireret af biologifaget, som hun faktisk først har fået nu i år i 3.g. Og nok er det en historiekonkurrence, hun har været med til at vinde, men planerne efter 3.g går snarere på at læse til tandlæge.

Julius er ikke helt så afklaret. Hvis det skal være noget med historie, så skal det i hvert fald være omkring dette med, hvordan historien kan bruges til noget.

Nu venter de begge spændt på, hvornår der bliver indbudt til afsløringen af, hvem der får 1.pladsen. Det ene af de to andre bidrag i slutspurten er også om corona. To elever fra Rysensteen Gymnasium i København har lavet 'den lille pandemi-håndbog', og tre elever fra Bjerringbro Gymnasium har lavet en rapsang om finanskrisen.

Efterfølgende venter der måske en tur til et europæisk land. For som Winnie Færk forklarer, afholdes historiekonkurrencen i en lang række europæiske lande i regi af organisationen EUSTORY, der, bortset fra sidste år, inviterer de enkelte landes vindere til at møde hinanden et sted i Europa.

Borgerjournalister i Helsingør Dagblad

Denne artikel er skrevet af en borgerjournalist - det vil sige en borger, som stiller talent, viden, øjne og ører til rådighed og skriver artikler til dagbladet om ting, de oplever eller som optager dem.

Har du lyst til at blive borgerjournalist? Send os en mail på redaktionen@hdnet.dk for at høre mere.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Søren stod på speederen for at redde sine dyr: - Så ringede naboen og spurgte hva' faen det var for en måde at køre på

Annonce