Annonce
Helsingør

Nyt busnet vedtaget: Enhedslisten protesterer

Det bliver bus 801A, som bliver Helsingørs vigtigste. Foto: Lars Johannessen.
Bus 801A bliver omdrejningspunktet i stor omlægning af bustrafikken i Helsingør.

HELSINGØR: Der er stort politisk flertal bag beslutningen om indførelse af et helt nyt busnet, der kan vende udviklingen med faldende passagertal ved at sætte flere busser ind, hvor der bor og arbejder flest mennesker i Helsingør. Det står klart efter et møde i byrådets udvalg for by, plan og miljø forleden. Men et parti kræver dog en helt ny plan.

Omdrejningspunktet i det nye busnet bliver bus 801A - den skal køre hver 15. minut i dagtimerne. Det bliver bussen, som langt størstedelen af helsingoranerne vil bruge.

- Det er hovedgrebet i det nye busnet, at 801A kommer til at dække en meget stor del af Helsingørs befolkning og af Helsingørs arbejdspladser og studiepladser, forklarer Christian Holm Donatzky, radikal politiker og formand for udvalget for by, plan og miljø.

Annonce

Ny rundkørsel

801A skal køre hele vejen fra Espergærde Station via Snekkersten Station og Prøvestenscentret til Helsingør Station og videre op ad Gurrevej og Kronborg Ladegårdsvej til Klostermosevej og Esrumvej, hvor den vender rundt.

- 801A vil inden for 400 meter dække halvdelen af borgerne i Helsingør, halvdelen af Helsingørs arbejdspladser og totredjedele af alle studiepladserne. Movia har påpeget, at en højfrekvent bus, der kommer rundt til mange borgere, er løsningen, forklarer Holm Donatzky.

Byrådet har besluttet at fremrykke etableringen af en rundkørsel i krydset mellem Esrumvej og Klostermosevej netop af hensyn til bus 801A's fremtidige rute. Rundkørslen er færdig til december, hvor det nye busnet også træder i kraft.

Annonce

For ulige fordelt

Byrådets to store partier, De Konservative og Socialdemokratiet, stemte for det nye busnet på udvalgsmødet. Imod stemte Enhedslisten, der kræver et helt nyt forslag.

- Der skal være ensartet og sammenhængende busdrift i hele kommunen med højst 20 minutters interval i byområder. Busdriften bliver alt for ulige fordelt i det her forslag, siger Jørgen Bodilsen fra Enhedslisten.

Han peger eksempelvis på, at 801A ikke længere skal køre rundt om Vapnagård. Det betyder, at den sydlige del af Vapnagård vil få otte busser i timen til Kystbanen, fire til Helsingør Station, fire til Snekkersten Station, men den anden del af Vapnagård vil gå fra fire busser i timen til kun to.


Det ender i bunken af sager om lorte-rådgivning

Jørgen Bodilsen


Annonce

500.000 ekstra

Før corona-pandemien ramte, havde busserne i Helsingør cirka 2,5 millioner passagerer om året – et lavt tal sammenlignet med andre lignende kommuner. Movia vurderer, at det nye busnet kan forøge antallet af passagerer med 500.000 årligt.

- Det lyder som et helt vildt tal, som jeg ikke tror på. Jeg er helt sikker på, at de andre partier vil fortryde, at de godkender det nye busnet. Jeg vil tro, at det ender i bunken af sager om lorte-rådgivning, forklarer Jørgen Bodilsen.

Movia har henvist til gode erfaringer med stigende passagertal efter omlægninger af bustrafikken i blandt andet Roskilde og Køge.

Så kommer busserne til at køre

  • 801A: Dag: 15 min - Aften/weekend: 30 min
  • 353 (frekvens i Helsingør): Dag: 30 min - Aften/weekend: 1 time
  • 347 (frekvens i Helsingør): Dag: 1 time - Aften/weekend: 1 time
  • 390R Dag: 30 min - Aften/weekend: 1 time
  • 340, 342, 388: Uændret betjening
  • 345: 3 lørdags-ture udgår
  • 840 Dag: 1 time - Aften/weekend: Ingen
  • 841 Dag: 30 min - Aften/weekend: 30 min
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Det ny Hestemøllestræde: Så kan regnen bare komme

Helsingør For abonnenter

Folk står i kø for at købe luksus-lejligheder med Kronborg-udsigt: Klar til byggeri på omstridt grund

Annonce