Annonce
Helsingør

På et døgn: 180 har tegnet folkeaktier til Zar

Zar er ankommet til Helsingør. Her en del af besætningen, der var med fra Svendborg. Fra venstre formand for Hal 16, Nicolai Juel Vædele, besætningsmedlem Troels Alnor Einarson, kaptajn på Zar Morten Elmbo og formand for Helsingørs kultur og turismeudvalg, Michael Mathiesen. Foto: Lars Johannessen
Annonce

Skonnerten Zar er ankommet til Helsingør.

Zar: På bare et døgn har 180 mennesker tegnet folkeaktier til skonnerten Zar. Mange har også tilkendegivet, at de gerne træder til med frivillig hjælp inden for et givent område, hvor man har ekspertise og erfaring.

Den tremastede skønhed, Zar, er nu tilbage i Helsingør. Med kaptajn Morten Elmbo og hans professionelle besætning ombord.

Efter en godt 20 timers sejlads fra Svendborg ankom skibet tidligt torsdag morgen til Helsingør Havn.

I den kommende måned skal det så vise sig, om maritimt værksted Hal 16 i Helsingør kan finde tilstrækkelig opbakning til, at Helsingør på solgte folkeaktier overtager skibet af ejeren Henrik Frederiksen samt at finde frem til en organisation, så skibet også fremover kan sikres en sund drift.

Annonce

Driften er udfordringen

- I runde tal koster driften af Zar to millioner kroner om året. Men jeg bilder mig ikke ind, at Hal 16 har de fornødne økonomiske kræfter til at drive skibet og være organisationen bag det. Købet er næsten det mindste af det her. Det bliver driften af skibet, der bliver en udfordring. Skal det lykkes, skal man også se Zar som en kulturinstitution. Der skal være så megen mening og bæredygtighed i driften af skibet, så byrådet i Helsingør ikke hvert år skal sidde til budgetforhandlingerne og slås om driftsbudget til Zar, siger Nicolai Juel Vædele, som er formand for Maritimt Værksted Hal 16.

- Men jeg bilder mig ikke ind, at Hal 16 har de fornødne økonomiske kræfter til alene at drive skibet og være organisationen bag det, fortsætter han.

I en kronik på helsingordagblad.dk og i avisen på mandag beskriver Vædele, hvorfor vi skal købe folkeaktier i Zar, og hvad skibet skal og kan bruges til, hvis Helsingør overtager det på folkeaktier.

Annonce

Tidspres

Og der skal arbejdes stærkt, hvis det skal lykkes for Helsingør.

Efter prisen på skibet er blevet halveret til nu 6,4 millioner kroner, står flere klar både med penge og med ideer til, hvad skonnerten kan bruges til.

- Der er i hvert fald fire-fem instanser, der arbejder på at gøre Zar til et projekt som dét, der nu arbejdes på i Helsingør, fortæller kaptajn Morten Elmbo.

- Jeg vil ikke ligefrem kalde det et kapløb, men det er klart, at der nu er mange flere, der kan være med på grund af den stærkt nedsatte pris. Står man overfor et valg om at købe en penthouse-lejlighed til 17 millioner eller et skib som Zar til 6,4 millioner, som man kan bruge til husbåd, så vil man sikkert gerne bo her ombord.

Undervejs fra Svendborg til Helsingør har der på en del af turen været et filmhold, der på ejeren Henrik Frederiksens bestilling er i færd med at lave optagelser til salgsmateriale, lige som der også har været en mægler ombord.

- Nu giver vi den en ordentlig skalle her i Helsingør, og så håber vi, at projektet lykkes for os, siger Nicolai Juel Vædele.

Til Helsingør Dagblad har Henrik Frederiksen tidligere fortalt, at han giver Helsingør en måned til at finde penge og organisation.

Sådan gør du

En folkeaktie i Zar koser 500 kroner.

Med QR-koden, som du kan se på helsingordagblad.dk, finder du linket til køb af folkeaktier.

Du kan også gå ind på mfs.dk/hal16-folkeaktie.

Det er Maritimt Værksted Hal 16, der administrerer salget.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Helsingør

Corona: Intet nyt er godt nyt

Annonce