KYSTBANEN: Togselskaberne i Danmark har valgt at opsige samarbejdet med Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk om De Nationale Passagertilfredshedsundersøgelser. Det fremgår af en pressemeddelelse.
Undersøgelserne har siden 2016 givet passagererne og offentligheden mulighed for at følge udviklingen i passagerernes tilfredshed med tog, lokaltog og metro helt ned på de konkrete strækninger.
Fremover vil samtlige trafikselskaber under Bus & Tog lave deres egen undersøgelse af passagerernes tilfredshed, så undersøgelserne dækker både bus- og togpassagerer.
Pendlere tager over
Pendlerne på Kystbanen vil dog ikke aleve overlade det til DSB at måle passagertilfredsheden på Kystbanen.
- Vi er heldigvis så stærk en forening, at vi kan lave vores egne undersøgelser. Det har vi tænkt os at gøre for at sikre, at vi kommer helt tæt på, hvad der er passagerernes ønsker og behov, siger talsmand for pendlerne på Kystbanen, Michael Randropp.
Kystbanens pendlere var fra start af begejstrede, da Passagerpulsen blev skabt.
- Vi var fra start af rigtig glade, fordi Passagerpulsen kunne understøtte en udvikling med fokus på passagerernes behov. Men siden har vi flere gange følt, at vi alligevel stod alene, siger Michael Randropp, og nævner den seneste tids beslutninger om et tillæg på pendlerkort til metroen og store prisstigninger på de længste ture på Kystbanen, som sager, hvor Kystbanens pendlere ikke har fået den støtte, de kunne ønske fra Passagerpulsen.