Annonce
Øresund

Pendlertalsmænd ser flere udfordringer: - Det er for tidligt at etablere en fast HH-forbindelse

Vil danske pendlere vinde eller tabe på en fast HH-baneforbindelse? To pendlertalsmænd giver deres bud. Foto: Lars Johannessen
Er en fast tunnelforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg en god idé set fra pendlernes synspunkt? Det har Helsingør Dagblad spurgt to pendlertalsmænd om.

HH-FORBINDELSE: Det er svært at sige noget konkret endnu.

Sådan lyder det fra både Peter Langford, som er pendlertalsmand for Kystbanen, og Torben Gamst-Johansen, som er talsmand for Kystbanens Pendlerforening af 2019. Alligevel peger begge på en række udfordringer – men også fordele, ved en fast jernbaneforbindelse mellem øresundsbyerne Helsingør og Helsingborg.


Annonce

Så hvis svenskerne vil finansiere det oplyste underskud på 14 milliarder, kan man da overveje det

Torben Gamst-Johansen, formand for Kystbanens Pendlerforening af 2019


- Helt personligt mener jeg, at omkostningen til etablering af en persontransport baneforbindelse er meget dyr i forhold til et eventuelt udbytte. Anlægsomkostningen skal også sættes op imod, hvad Helsingør og erhvervslivet står for at miste i omsætning, når færgerne indstilles, for ikke at tale om tab af arbejdspladser til gavn for byen, indleder Peter Langford, mens Torben Gamst-Johansen supplerer:

- For nuværende er det for tidligt at etablere en HH-forbindelse på grund af den resulterende udefrakommende belastning af både det danske skinnenet og vejnet, pointerer han og understreger, at han kun udtaler sig på egne vegne.

Hvem gavner forbindelsen?

De to talsmænd er enige i, at det primært er Sverige, der vil få gavn af en HH-banetunnel, da svenske pendlere vil få en markant kortere rejsetid til Danmark og mulig godstransport fra Sverige vil kunne bruge den ekstra kapacitet.

- Så hvis svenskerne vil finansiere det oplyste underskud på 14 milliarder, kan man da overveje det, siger Torben Gamst-Johansen.

- Taler vi alene om baneforbindelsen ser jeg, at rejsetiden forkortes og måske potentielt bringes ned til det halve af tiden, som det tager med færgeforbindelsen i dag. Nu er det for tidligt at udtale sig om frekvens, men som det er lagt op nu med køreplaner i en fremtid uden forbindelse mellem Helsingør og Malmø, vil frekvensen være reduceret. Når man sammenligner frekvensen med ForSea og Sundbusserne, vil en 20 minutters drift være i bedste fald status quo og i værste fald en forringelse for den enkelte rejsende, siger pendertalsmand for Kystbanen, Peter Langford.

Underskuddet, Gamst-Johansen henviser til, fremgår af en rapport udgivet i slutningen af januar i år, hvor det tydeligt fremgik, at en kombineret vej- og baneforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg ville give et underskud på 14 milliarder kroner, da de forventede indtægter på en baneforbindelse ikke ville kunne dække udgifterne ved at anlægge den.

Annonce

Store lokale problemer

Særligt Peter Langford ser flere store udfordringer for lokalområdet i og omkring Helsingør, når det kommer til anlægsarbejdet. For det første vil det i lange perioder – formentlig årevis – være umuligt for helsingoranske pendlere at bruge Kystbanen til at komme til København fra Helsingør Station.


Det betyder bortkørsel af tonsvis og atter tonsvis af jord på lastvognstog, der vil belaste et stort og attraktivt boligområde i mange år

Peter Langford, pendlertalsmand for Kystbanen


Derudover ser jeg for beboere i området fra Snekkersten Station over Trykkerdammen og Helsingør banelegeme en stor gene i hele anlægsperioden, siger Peter Langford og fortsætter:

- Som jeg har forstået det, skal der bygges en ny underjordisk station under Helsingør Station, der skal være dybt nok nede til, at man kan køre tog i tunnelen til Helsingborg. Anlægsarbejdet vil betyde, at nedgravningen af banen allerede skal starte straks ved Snekkersten Station for at kunne ramme den rigtige dybde i Helsingør. Det betyder bortkørsel af tonsvis og atter tonsvis af jord på lastvognstog, der vil belaste et stort og attraktivt boligområde i mange år.

Annonce

Svenske forsinkelser

Under corona-pandemien har Kystbanen kørt historisk punktligt. Ifølge DSB selv skyldes det blandt andet, at der på Kastrup Station ved lufthavnen er indlagt 17 minutters ekstra ventetid, som opsluger en del af forsinkelserne. Det kan du læse mere om på helsingørdagblad.dk.

Derfor melder spørgsmålet sig: Vil en fast HH-baneforbindelse skabe yderligere forsinkelser på Kystbanen?

Nej, mener Peter Langford.

- Corona har sat sine spor i banedriften, helt afgjort. Men vi skal ikke blande tingene sammen med Sverige, siger han og fortsætter:

- Der kører stadig tog til Sverige. Hvis vi tager tog fra Sverige først, har det i mere end et årti været et åbenlyst problem med forsinkelser, der er opstået i Sverige og "transporteret" videre til Danmark. I køreplanen for 2021 har DSB valgt at forlænge opholdet på Københavns Hovedbanegård, og lægge nogle minutter på den samlede rejsetid på den danske bane. Det er at sælge elastik i metermål. Hvis bare rejsetiden bliver lang nok er der masser af elastik til at imødegå forsinkelser.

- Det er min opfattelse, at kapaciteten på Kystbanen er for lille til den forventede yderligere godstogsmængde på Kystbanen, som sikkert vil være resultatet af en forbindelse, siger Torben Gamst-Johansen, som er formand for Kystbanens Pendlerforening af 2019.

Mulige forsinkelser kommer dog til at afhænge meget af måden, forbindelsen bliver bygget og brugt, mener Torben Gamst-Johansen:

- Hvis Kystbanen efter etablering af en HH-forbindelse bliver integreret med SJ og Skånetrafikken, vil Kystbanen igen få masser af forsinkelser fra Sverige, og så bliver det både fra og til Helsingør, hvor det indtil nu mest har været fra Lufthavnen, siger han og uddyber:

- Det vil blive yderligere kompliceret, hvis der som forventet også kommer godstrafik, da BaneDanmark jo bestemmer, hvem der kører på skinnerne og dermed prioriterer deres "slots" og "kanaler", som maksimerer deres indtjening uden hensyn til passagertrafikken, afslutter Torben Gamst-Johansen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce