Annonce
Helsingør

Begejstring for helt nyt busnet: - Vi er kisteglade

Det er til december i år, at busruterne bliver omlagt i Helsingør. Foto: Torben Sørensen/kalabas.dk
500.000 ekstra rejser om året er håbet for omlægning.

HELSINGØR: Et parti blev tilbage ved stoppestedet, da den politiske bus kørte i Helsingør Byråds økonomiudvalg på seneste møde. Et stort flertal sagde ja til et helt nyt busnet, hvor 801A bliver bussen, som langt de fleste helsingoranere vil køre med. Enhedslisten tog dog ikke med på den tur, mens for eksempel SF er begejstret.

- Vi er kisteglade for, at der bliver investeret i busnettet. Overordnet er vi meget tilfredse, men der er dog lidt knaster i planen i forhold til, hvor linjerne går, når man ser på kernebrugerne af bustrafikken. Der vil være nogle borgere, som skal ændre vaner, siger Bente Borg Donkin fra SF.

Bortset fra Enhedslisten steg de øvrige partier i udvalget altså med SF om bord på beslutningsbussen. De støtter således det nye busnet, der træder i kraft til december og trafikalt har udgangspunkt i 801A. Den linje får afgang hvert kvarter i dagtimerne og rute tæt forbi en stor del af Helsingørs befolkning, arbejdspladser og studiepladser.

801A skal køre fra Espergærde Station via Snekkersten Station og Prøvestenscentret til Helsingør Station. Derfra kører bussen videre op ad Gurrevej og Kronborg Ladegårdsvej til Klostermosevej og Esrumvej, hvor den vender og tager den modsatte tur.


Problemet er ikke kæmpestort

Anje Holmstad, beboerformand


Sådan kommer busserne til at køre

  • 801A: Dag: 15 min - Aften/weekend: 30 min
  • 353 (frekvens i Helsingør): Dag: 30 min - Aften/weekend: 1 time
  • 347: Dag: 1 time - Aften/weekend: 1 time
  • 390R Dag: 30 min - Aften/weekend: 1 time
  • 340, 342, 388: Uændret betjening
  • 345: 3 lørdags-ture udgår
  • 840 Dag: 1 time - Aften/weekend: Ingen
  • 841 Dag: 30 min - Aften/weekend: 30 min
Annonce

For ulige fordelt

"Der skal være ensartet og sammenhængende busdrift i hele kommunen med højst 20 minutters interval i byområder. Busdriften bliver alt for ulige fordelt i det her forslag", har Jørgen Bodilsen fra Enhedslisten tidligere sagt til Helsingør Dagblad i en kritik af det nye busnet.

Netop 801A-ruten ved Vapnagård giver nogle forskelle for beboerne i det område i forhold til de såkaldt højfrekvente busser for eksempel mod Kystbane-stationerne. Men Anje Holmstad, formand for Vapnagård-beboerne, er ikke bekymret.

- Først og fremmest er vi meget tilfredse med, at der er afsat penge i budgettet til fartdæmpning på ringvejen ved Vapnagård. Og så er det rigtigt, at busserne fremover skal vende i stedet for at køre rundt. Men hvis du står midt på Vapnagård, bliver der altså ikke langt til bussen. Jeg kan godt se, at nogle skal gå lidt længere, men problemet er ikke kæmpestort, siger Anje Holmstad.

Annonce

Mange forbedringer

Helsingør-borgmester Benedikte Kiær deler heller ikke det kritiske syn på det nye busnet.

- Der er nogle borgere, der får forringelser, men der er rigtigt mange, der får forbedringer. Sådan er det, når man omlægger et busnet. Samlet set skal det her give 500.000 flere rejser, og vi må bare se i øjnene, at brugen af vores kollektive trafik har været for dalende, så den skal vi have boostet igen, konstaterer den konservative Kiær.

Enhedslistens Bodilsen har afvist tanken om, at det nye busnet vil give 500.000 passager-rejser ekstra om året på busnettet i Helsingør - en stigning fra de nuværende 2,5 millioner ture om året til 3 millioner ture. Vurderingen kommer fra Movia, som blandt andet peger på positive erfaringer med højfrekvente busser i Køge og Roskilde.

Annonce

Hvad sker der med 803?

En læser har spurgt Helsingør Dagblad, hvad der sker med bus 803 i det nye busnet. Og svaret er, at der sker en hel masse, for linje 803 ophører faktisk med at eksistere. I stedet bliver linje 353 omlagt som erstatning for 803.

Det betyder blandt andet, at der ikke længere vil være direkte forbindelse fra stoppesteder på Snerlevej til Snekkersten Station. Men 353-linjen vil dog give forbindelse til Helsingør Station - og fra Rønnebær Allé vil der være bus til Snekkersten Station.

Også beboere ved Hellebo Park vil måske savne bus 803, som kører halvtimesdrift lørdag formiddag og eftermiddag. Bus 353 kommer kun til at køre en gang i timen om lørdagen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Formand for landets intensivlæger: - Børn med corona kan blive efterårets store udfordring

Debat

Kvinder, hvem kæmper vi egentlig imod?

Annonce