Annonce
Helsingør

Politikere vil høre borgernes dom over nyt bus-net

Der er nogle lokale bus-passagerer, der er begyndt at bruge mundbind. Bus-nettet i Helsingør står foran store forandringer om halvandet år, som intet har med corona at gøre. Foto: Lars Johannessen.
Nogle ruter til landdistrikterne vil forsvinde i 2021-plan, og det vækker politisk bekymring.

HELSINGØR: Hvis borgerne er utilfredse med den plan for et nyt bus-net, som blev præsenteret for Helsingør-politikere mandag aften, så skal de protestere i en kommende høringsfase. Den opfordring leverer alle fire partier i Helsingør Byråds udvalg for by, plan og miljø.

Det er trafikselskabet Movia og kommunen selv, der har strikket et nyt bus-net sammen - med start fra december 2021. Politikerne godkendte rammerne mandag aften, men en endelig godkendelse afventer borgernes vurdering, når planen for det nye bus-net senere i år skal ud i offentlig høring.

Annonce

500.000 nye passagerer

Forventningen er, at folk i blandt andet Gurre og Nygård, Borsholm, Saunte, Hornbæk og Ålsgårde vil kritisere planen. Busserne 345 og 347, som kører på de kanter, vil nemlig blive skåret i ruter - især i weekenderne.

- I forhold til landdistrikterne må vi ind og vurdere, om de nye planer giver mening. Som udgangspunkt ser vi ikke positivt på at reducere bustransporten i yderområderne, for vi vil jo gerne have flyttet bilister over i den kollektive trafik. Men planen bliver jo sendt i høring, og så diskuterer vi den igen, siger Claus Christoffersen fra Socialdemokratiet.

Socialdemokraten er spændt på, om Movia får ret i, at det nye bus-net vil give 500.000 nye passagerer om året. I 2019 brugte næsten to millioner passagerer de lokale buslinjer  mens knap 1,2 millioner passagerer brugte de linjer, der kører over kommunegrænsen.

Annonce

Den vigtigste sag

Christian Holm Donatzky, radikal politiker og formand for udvalget, ser også med stor alvor på de nedskæringer, der ligger i forslaget til en ny busplan.  Og han minder om, at der ikke bliver taget en beslutning, før høringfasen er overstået.

- Jeg er skeptisk over for, at der forsvinder noget på distriktsruterne. De ture vil jeg gerne beholde. Vi skal diskutere bus-nettet også ved de kommende budgetforhandlinger, og jeg håber blandt andet, at vi finder penge til den fortsatte drift af landruterne. Bus-nettet er en af de vigtigste sager i denne byrådsperiode, for transport er den største klima-synder i Helsingør, og vi skal have sat fokus på busser og cykler, siger Holm Donatzky.

Linje 353 vil blive skåret i den nye plan. Foto: Lars Johannessen.
Annonce

Helt ved siden af

Den konservative Jens Bertram peger også høringssvarene som en afgørende faktor i sagen.

- Mit udgangspunkt er, at det er en fin buskøreplan. Men vi sender den i høring for at se, om vi politikere skyder helt ved siden af. For eksempel er jeg lidt i tvivl om planen for landdistrikterne. Principielt mener jeg ikke, at vi skal stille de områder dårligere end i dag, siger Jens Bertram.


Bus-nettet er en af de vigtigste sager i denne byrådsperiode, for transport er den største klima-synder i Helsingør

Chrístian Holm Donatzky, radikal


Samme holdning har Enhedslistens repræsentant i udvalget for by, plan og miljø - Helena Jørgensen.

- Det kan være svært at sælge det her som en god idé, når man skærer på busserne til yderområderne. Bare fordi nogle ruter har et lavt passagertal, betyder det ikke, at behovet ikke er dér. Så jeg glæder mig virkelig til høringssvarene, siger Jørgensen.

Nu skal forskellige aspekter ved det nye bus-net godkendes i forhandlingerne om kommunens 2021-budget, som forventes afsluttet i september. Derefter kommer planen for bus-nettet ud i høring.

Den vigtige 801A

Den vigtigste bus i det nye bus-net bliver 801A. 801A skal køre i samme grundfrekvens som Kystbanen - hver kvarter om dagen, hver halve time om aftenen og i weekenden.

Ruten går hele vejen fra Espergærde Station via Snekkersten Station og Prøvestenscentret til Helsingør Station og videre op ad Gurrevej og Kronborg Ladegårdsvej til Klostermosevej/Esrumvej, hvor den vender.

Inden for en stoppestedsafstand på 400 meter, dækker den ny 801A:

  • Halvdelen af alle borgere
  • Halvdelen af alle arbejdspladser
  • 2/3 af alle studiepladser
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Overlæge med speciale i overvægtige børn: Det ligger dybt i os, at når vi er kede af det, så propper vi noget i munden

Annonce