Annonce
Helsingør

Sætter turbo på vejprojekter: Nu får Helsingør tre nye rundkørsler i 2021

Det er her i T-krydset mellem Esrumvej og Klostermosevej i Helsingør, at der nu allerede i år bliver etableret en rundkørsel. Foto: Lars Johannessen.
Hver ny rundkørsel koster - rundt regnet - syv millioner kroner.

HELSINGØR: Hvis man har let ved at blive rundtosset og ikke kan lide nye oplevelser, så kan det blive besværligt at være lokal bilist i slutningen af 2021. For til den tid vil der efter planen være opført tre nye, store rundkørsler inden for kommunegrænsen.

På et møde på torsdag i Helsingør Byråds udvalg for by, plan og miljø skal politikerne godkende, at kommunen fremrykker byggeriet af en rundkørsel, som ellers først var planlagt til 2022. Det drejer sig om en rundkørsel i T-krydset mellem Esrumvej og Klostermosevej i Helsingør, som nu skal være klar, når kommunens nye bus-net træder i kraft til december.

- Allerede i dag har der været trafikafviklingsmæssige problemer i det kryds, især om eftermiddagen, hvor det kan være svært at lave et venstresving fra Klostermosevej. Rundkørsler er gode til at få afviklet trafikken på en rolig måde. Hastigheden bliver sat ned, og der skal virkelig meget til, før man når kapaciteten på en rundkørsel, forklarer Frederik Hansen, trafikplanlægger i Helsingør Kommune.

Annonce

I fremtiden vil Esrumvej-Klostermosevej-rundkørslen også blive brugt af beboere i de mange nye boliger, der er på vej på arealet ved det tidligere hospital på netop Esrumvej. Der er også mange boliger i støbeskeen ved Rasmus Knudsens Vej. Derfor er det oplagt med en rundkørsel i det pågældende kryds, mener embedsmænd og politikere.

Dødsulykker

I løbet af 2021 gennemfører kommunen også byggeriet af en rundkørsel i det belastede T-kryds mellem Hornbækvej og Hovvej i Espergærde – tæt på blandt andet det gamle industriområde, hvor der i de kommende år opføres cirka 800 nye boliger.

Også i det farlige T-kryds mellem Esrumvej og Harreshøjvej ved Plejelt og Tikøb bliver der inden nytår opført en rundkørsel. Der er i de seneste år sket flere alvorlige ulykker i det kryds – flere med dødelig udgang.

- Der er mange fordele ved rundkørsler. Trafikafviklingen bliver bedre, for T-kryds kan stoppe til. De betyder også noget i forhold til at få nedsat hastigheden, hvilket i særdeleshed har været vigtigt i krydset mellem Harreshøjvej og Esrumvej og også i krydset mellem Hovvej og Hornbækvej, siger Christian Holm Donatzky, radikal politiker og formand for Helsingør Byråds udvalg for by, plan og miljø.


Det bliver da enormt besværligt og generende for bilisterne

Christian Holm Donatzky, udvalgsformand


Politikeren erkender, at bilisterne kommer til at mærke byggeriet af de tre rundkørsler. Folk bag rattet må se frem til 2022, mener han.

- Byggerierne kræver noget opmærksomhed og tålmodighed fra trafikanternes side. Det er jo nogle store anlæg. Det bliver da enormt besværligt og generende for bilisterne, men de må trods alt glæde sig til, at det bliver langt bedre for alle bagefter, siger Christian Holm Donatzky.

Annonce

Vis hensyn

Også trafikplanlægger Frederik Hansen fra Center for By, Land og Vand opfordrer bilisterne til at tage generne ved de kommende byggerier roligt.

- Trafikken skal kunne afvikles under hele anlægsfasen. Men vi må bede trafikanterne om at være tålmodige og vise hensyn over for hinanden og ikke mindst over for dem, der anlægger rundkørslerne, siger han.

Står man selv og har lyst til at forære ægtefællen en rundkørsel, så skal man have den store tegnebog frem. En rundkørsel koster cirka syv millioner kroner at opføre.

Rundkørsler i Danmark, USA og Frankrig

Angiveligt - i hvert fald ifølge internettet - er rundkørslen en fransk opfindelse.

En fransk opfinder ved navn Pierre L’Enfant fandt på idéen lidt inde i 1800-tallet, mens han arbejdede i Amerika med en grundplan for Washington. Trafikcirkler blev de kaldt, og dengang bestod trafikken jo af køretøjer trukket af noget med fire ben og en hale.

100 år senere kom rundkørsler for biler. Og angiveligt er Frankrig det land i verden, hvor der er flest rundkørsler - måske op til 50.000 af slagsen.

Herhjemme blev rundkørsler især populære, da man i 1976 ændrede vigepligten i rundkørsler og gik fra, at dem, der var i rundkørslen, skulle holde tilbage for indkørende, til, at dem, der ville ind i rundkørslen, havde ubetinget vigepligt og altså skulle holde tilbage ved hajtænderne.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Populær specialbutik lukker: - Det er en virkelig svær beslutning

Danmark

Torsdagens coronatal: Rekordmange tilfælde - smittetal runder 40.000

Annonce

Seneste podcasts

Annonce
Annonce
Helsingør

Initiativrig entreprenør kastede håndklædet i ringen efter to år: Nu har han solgt perlen ved Øresunds kyst videre

Erhverv For abonnenter

Vender historisk underskud til millionplus: Kongrescenter fik så travlt, at direktøren selv måtte hjælpe med serveringen

Helsingør

Efter at have holdt ulovligt i mere end et halvt år: Så skete det endelig

Helsingør

Tårnhøje corona-tal: Smitten eksploderer i flere af kommunens sogne

Sygehuse indhenter tidligst pukkel om et år: - Vi står i en meget alvorlig situation

Helsingør For abonnenter

Ikonisk strandvejsvilla med en festlig historie solgt: - Der har været holdt nogle vilde abegilder

Helsingør

Herreværelset skød nytåret ind

Helsingør

Varsel til el-kunder i Helsingør: Så meget skal du regne med, at din regning stiger

Ordning med lønkompensation bliver forlænget i to uger

Helsingør

Kundernes biler gik op i flammer: 'Det er dårligt for forretningen'

Debat For abonnenter

Helsingør Dagblad mener: Nu skal stadionkrisen løses

Helsingør

Kvindelig bilist påkørte væltet træ: Politi og brandvæsen måtte rykke ud

Annonce