Annonce
Helsingør

Sender brev om HH-tunneller til ministeren: Glem ikke Helsingør, Benny

Transportminister Benny Engelbrecht fra Socialdemokratiet får snart en hilsen fra Helsingør-politikerne. (Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix)
Lokale politikere vil undgå, at en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg kan skade kommunen.

HELSINGØR: Efter et kommende borgermøde vil Helsingør Byråd skrive til transportminister Benny Engelbrecht, at han og de øvrige Christiansborg-politikere ikke må glemme Helsingørs interesser i et kommende arbejde med en fast Helsingør-Helsingborg-forbindelse - altså indtil videre planen om en tunnel til biler under Øresund og en tunnel til en jernbane med stop i de to byer.

"For Helsingør er det helt afgørende, at en eventuel forundersøgelse belyser en kombineret bane- og vejforbindelse og, at hensynet til miljø, natur og landskab får behørig fokus", kommer der blandt andet til at stå i brevet. Det vedtog Helsingør Byråds økonomiudvalg mandag aften.


Folk vil bare sætte sig ind i toget i Helsingborg og fise direkte til København

Benedikte Kiær, borgmester


Annonce

Togforbindelse er dyr

Det står klart efter en strategisk analyse, som Vejdirektoratet og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har udarbejdet i samarbejde med svenske Trafikverket, at jernbaneforbindelsen er det svage, dyre led i projektet.

En biltunnel vil ifølge analysen koste cirka 23 milliarder kroner og kan betales via brugerbetaling på 35 år. Men de 19 milliarder kroner for en togtunnel, der kobles på Kystbanen, kan ifølge analysen ikke tjenes ind på togpassagerer alene og endda vil æde mere end et plus fra biltunnellen.

- Og jeg har endda svært ved at se, hvad fordelen vil være for Helsingør ved den jernbanemodel, der ligger i analysen. For Helsingør Station bliver ikke et trafikknudepunkt, og folk vil bare sætte sig ind i toget i Helsingborg og fise direkte til København, forklarer Helsingør-borgmester Benedikte Kiær fra De Konservative.

Vejtunnel og baneforbindelse

Vej: En fast vejforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg og to kørespor med nødspor per retning. Tunnellen vil på dansk side komme op omkring motorvejens afslutning ved Mørdrup.

Bane: En fast baneforbindelse for persontog mellem Helsingør Station og Helsingborg. Tog fra Kystbanen går ned i en tunnel ved Stubbedamsvej, holder ved en perron på Helsingør Station 30 meter under jorden og ender i Helsingborg.

Annonce

Pas på tunnelsyn

Kiær og andre af politikerne i økonomiudvalget er skeptiske over for planerne, som de ser ud i dag. Blandt andet frygter flere, at den dyre jernbane-forbindelse bliver skåret helt væk.

Hvis han fik chancen, så ville Allan Berg Mortensen fra Enhedslisten formulere sit personlige brev til minister Engelbrecht på en lidt anden måde end resten af økonomiudvalget. Partiet vil nemlig have godstog med ind i planerne.

- Jeg ville skrive 'Hej Benny, nu skal man passe på at man ikke få tunnelsyn. Hvis der skal være noget som helst med en ekstra fast forbindelse, så skal der være mulighed for godstransport på skinner. Hvis den mulighed ikke er en del af pakken, så er Enhedslisten ikke med'... Og så bliver Benny bange, siger Allan Berg Mortensen med et grin.

Annonce

De danske briller

Også konservative Kiær understreger, at det ikke bliver en lokal beslutning, om der kommer en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, og hvordan forbindelsen i givet fald bliver udformet. Den afgørelse bliver truffet på Christiansborg og i den svenske riksdag.

- Det bliver ikke Helsingør, der bestemmer det her. I den forbindelse er vi kun en ud af 98 kommuner i Danmark, så i Folketinget tager man de landspolitiske briller på og tager en beslutning ud fra det. Men vi skal påvirke politikerne, så de tager Helsingørs interesser med, siger Kiær.

I brevet fra Helsingør står der derfor også, at kommunen ønsker at indgå i en følgegruppe og i den arbejdsgruppe, som skal arbejde videre med HH-projektet - som  det hedder i brevet er det "for at sikre den kommunale forankring og varetagelse af de kommunale interesser", blandt andet for det lokale erhvervsliv.

Borgermøde den 2. marts

Den 2. marts fra klokken 17 til 19 er der borgermøde om projektet med en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Helsingør Kommune inviterer, og på mødet præsenterer Vejdirektoratet og Transport-, Bygge- og Boligstyrelsen resultaterne af analyse af HH-forbindelsen og besvarer spørgsmål om projektet.

Man kan tilmelde sig ved at skrive en mail til blv@helsingor.dk – angiv emnet som "Tilmelding til orienteringsmøde om HH". Så kommer der et link til mødet retur, for der er naturligvis tale om et virtuelt møde

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Kunde fik 300 kroner for et P. S. Krøyer-værk: Er det rimeligt, at antikvitetshandleren nu sælger det for 7.000 kroner?

Annonce