Annonce
Livsstil

Kig indenfor i rattan-dronningens hjem: Her er design-direktørens private favoritter

Louise Andreasen har aldrig drømt om at bo i det hvide hus med havelåge og æbletræer i haven. Hendes forældre bor fem huse længere nede af vejen, så da huset blev sat til salg, behøvede hun ikke at se huset indeni, før hun vidste, at det var det helt rigtige sted for hende og hendes familie. Foto: Robert Wengler
Louise Andreasen, direktør for Sika-design, bor i lige netop det hus, hun drømte om, da hun var barn. En hvidkalket patriciervilla fra 1921 med havelåge og æbletræer, skov og strand. Her i barndomsbyen Kerteminde har hun og familien indrettet sig klassisk og romantisk med lyse farver, runde former - og rattanmøbler.
Annonce

Barndomshjemmet ligger fem huse længere nede ad vejen. Som barn gik Louise Andreasen derfor altid forbi den hvidkalkede patriciervilla fra 1921 med rødt tegl, havelåge og byens flotteste æbletræ i blomst. Hun forestillede sig altid, at her skulle hun bo engang. Så da huset blev sat til salg, havde hun købt det i tankerne, allerede inden hun og familien så huset. Det var ligegyldigt, hvordan det så ud indeni, og at det ville kræve en kærlig hånd at bringe det tilbage til husets oprindelige stil. For det var her, det hele tiden havde været meningen, hun skulle bo.

- Jeg har altid vidst, at jeg ville bo her i Kerteminde. Min mand Jesper er fra Odense, så derfor sagde jeg også ret hurtigt, efter jeg havde mødt ham: "Hvis det skal være os to, skal du indstille dig på Kerteminde", fortæller Louise Andreasen grinende.

Men bag smilet og glimtet i øjet skal man ikke tage fejl af budskabet og den klare besked. For Louise Andreasen kommer familien altid først efterfulgt af Kertemindes nære værdier samt skov, strand og et godt restaurant- og butiksliv.

Her bor:

Louise Andreasen (48 år), direktør for Sika-design,

med sin mand Jesper Andreasen (51 år) og deres golden retriever Molly.

Sammen har parret tre sønner, hvoraf den mellemste bor hjemme:

Mathias (24 år), Kasper (22 år) og Rasmus (20 år).

Patriciervillaen i Kerteminde er bygget i 1921 og er efter 13 års renovering ført tilbage i sin oprindelige stil.

Annonce

En fast plads

På mange måder er hun bare en typisk storesøster, og med tre yngre søskende er titlen da også fuldt berettiget. Som den ældste i flokken og med en medfødt interesse for boligindretning og familievirksomhedens rattanmøbler er Louise Andreasen gået i sin fars fodspor, ikke bare som direktør for Sika-design, men også helt bogstaveligt her i Kerteminde. Forældrene har stadig deres daglige gang hos Sika-design i Rynkeby, og de bor stadig fem huse længere nede ad vejen. Familieforetagendet har, lige siden Louise Andreasen var med sin far på sin første forbrugermesse som 10-årig, været en stor del af Louise Andreasens liv, og det fornægter sig heller ikke inden for i den renoverede patriciervilla.

Husets hjerte er køkkenet, der ligger i åben forlængelse af spisestuen. Her hele vejen rundt om både køkken- og spisebord løber Rossini-stolen med opmærksomheden, og det er da også her i netop denne stol, der i 20 år har haft en fast plads i familiens møbelkollektion, at Louise Andreasen altid lander med ansigtet vendt mod skoven uden for vinduerne. Herfra kan hun nyde sin kaffe, følge med i årstidernes skiften - og tidens boligindretning på iPad'en foran sig. For selv om hun ikke længere ændrer på boligindretningen i hjemmet så ofte, som hun før har gjort, er det vigtigt at holde sig ajour som direktør og designer i et firma med møbler og brugskunst.

- Jeg er vokset op med en mor, der lavede om hvert halve år, eller som minimum hver gang min far var ude at rejse. Så malede min mor væggene og flyttede rundt, fortæller Louise Andreasen smilende.

Annonce

Historien om komfuret

Den samme trang til forandring er gået i arv i lige linje, men efter otte års renovering i et parcelhus, 13 års renovering i patriciervillaen, et aktivt familieliv med tre sønner og en international forretning at passe, er tid, fred og ro også blevet værdier, Louise Andreasen værner om. Så i stedet for at købe nyt - hvis vi ser bort fra den nye, lyse Eilersen-sofa i stuen inde ved siden af, flytter hun i højere grad blot rundt på det, hun har.

- Da vi købte huset i 2003, vidste vi, at vi ville bringe huset tilbage til sin oprindelige stil. Vi har de sidste 13 år virkelig været igennem alt i huset på nær de to stuer, som vi blot har malet. Ejerne før os havde lavet forskellige moderne tiltag som mørke mahognigulve og køkken og badeværelse i en meget moderne stil, uddyber Louise Andreasen og ser ud i det lyse køkken-alrum med det efterhånden 14 år gamle Sønderborg-køkken med klassisk snedkererede, hvide fronter med fyldning og en smuk træbordplade, der sammen med et par keramikskåle med løg og æbler giver varme til det hvide rum.

- Det sjove er, at skulle jeg vælge et nyt køkken i dag, ville jeg vælge præcis det samme køkken igen, understreger Louise Andreasen.

Køkkenet er bygget op omkring komfuret. Valget faldt på en sort sag fra italienske Ilve med seks kogeblus og to ovne, og det hele er gerne i gang, når Louise Andreasen laver mad.

- Det skulle bare være det komfur, også selv om vi måtte vente tre måneder på at få det leveret. Da det så endelig kom, var det blåt. Min mand Jesper var ved en fejl kommet til at bestille et blåt komfur, fordi det næsten så sort ud på hjemmesiden, og fordi han troede, det var det, jeg ville have. Da det sorte komfur så kom frem, havde det nogle helt forkerte, moderne greb med hårde kanter. Jeg tror, vi var uden komfur i otte måneder, griner Louise Andreasen, der til sidst fik det præcis, som hun ville have det. Alt var godt. I præcis en uge.

- Det her er komfur nummer to, jeg har. Det andet holdt i 13 år, tror jeg. En uge efter vi havde lavet køkkenet om for 13 år siden, kom jeg til at stille min taske på kogepladen. Der var en hårlak i, og så får jeg på en eller anden måde skruet op for varmen, uden at jeg opdager det. Jeg går væk, og pludselig hyler brandalarmen. Der er gået ild i min taske, og der står flammer op i emhætten. Jeg når lige akkurat at hive min taske over i håndvasken og tænde for vandhanen, men skaden var sket. Alt var ødelagt. Emhætten. Væggen bag komfuret. Og gløderne var sprunget ud på gulvet.

- Én uge gammelt. Det er én af de få gange, at jeg har set Jesper se virkelig, virkelig opgivende ud i øjnene, for han havde sådan knoklet med det køkken. Og vi stod og var på vej på ferie. Jeg havde hævet kontanter, som jeg havde i tasken, men der var heldigvis ikke sket noget med dem. Men mit kørekort er den dag i dag stadig brændt i hjørnerne, fortæller Louise Andreasen og tilføjer:

- Da fik jeg godt nok respekt for aldrig at stille noget på et komfur.

Sika-design

Møbler og havemøbler i rattan og ALU-rattan designet af blandt andet Arne Jacobsen, Nanna Ditzel, Viggo Boesen, Franco Albini med flere.

Blev etableret i 1950 i Horsens af Ankjær Andreasen og blev i 1951 flyttet til Fyn.

I 1981 overtager Ankjær Andreasens søn Knud Andreasen firmaet og etablerer i 1984/1985 søstervirksomheden Cane-line.

I 1996 går Knud Andreasens ældste datter Louise Andreasen ind i firmaet, insisterer på at holde det oprindelige fokus på materialet rattan, overtager virksomheden i 2013 og bliver direktør i 2015.

Læs mere på: www.sika-design.dk

Annonce

Afvigelser fra farvepaletten

Komfuret lægger man i hvert fald mærke til. Ikke blot på grund af forhistorien, når man kender den, men også på grund af komfurets farve. Farvepaletten i husets indre er stilsikker og bevæger sig kun i den lyse ende af skalaen. Det samme gælder formerne, der helst skal give et organisk udtryk med afrundede, bløde kanter. Der findes faktisk kun to ting i hjemmet, der ikke holder sig til denne ellers ufravigelige regel. Komfuret er det ene - med fuldt overlæg. Fjernsynet er det andet, og det fås til Louise Andreasens store ærgrelse endnu ikke i sart rosa.

- Hvis jeg skulle uddanne mig i dag, ville jeg designe fjernsyn. Jeg kan simpelthen ikke forstå, at man ikke udvikler fjernsynets design og tænker det mere som et møbel. Hvis man bare kunne lave et fjernsyn inspireret af 1950'erne med alle moderne funktioner, funderer hun og finder straks et billede på sin telefon af et fjernsyn af designer Franco Albini med en trækant rundt om.

Det skulle være noget i den retning. Louise Andreasen peger på den runde "Beosound Edge"-højtaler i bronze fra B&O på den hvide kommode ved siden af spisebordet.

- Selv elsker jeg stilhed, men fordi det betyder meget for Jesper, har vi en højtaler, så han kan høre musik og radio. Det er helt ærligt første gang, jeg har set en højtaler, jeg faktisk synes, er pæn, og som passer ind, pointerer hun og fortsætter:

- Jeg har altid haft det sådan med sort. Og jeg har altid holdt allermest af lyse farver. Jeg er udlært i salgsafdelingen hos møbelvirksomheden Cavella, der ikke længere eksisterer. Og jeg havde ikke været der ret længe, før jeg spurgte, om vi ikke skulle prøve at lave noget andet end sorte møbler, husker Louise Andreasen smilende.

- Vi har selvfølgelig også sorte møbler hos Sika-design, men dem har jeg faktisk placeret allerbagerst i vores showroom i Rynkeby, erkender hun og tillægger også opvækstens indretning en stor del af grunden til, at hun til hver en tid foretrækker lyse farver og naturmaterialer omkring sig.

- Hjemme hos både mine forældre og min farmor og farfar var alle møbler jo i rattan. Rattan er en slyngplante, der vokser som ukrudt i junglen, og som ikke skal genplantes. Man skærer det bare af og vanddamper det i 10-15 minutter, hvorefter det kan bøjes. Det er i virkeligheden et enormt bæredygtigt materiale, og lige nu er det meget populært i møbelproduktion, forklarer Louise Andreasen, som, lige siden hun gik ind i familievirksomheden i 1996, har insisteret på, at Sika-design skulle bevare sit oprindelige fokus på rattan.

Louise Andreasen byder indenfor i patriciervillaen i Kerteminde. Foto: Robert Wengler
Annonce

Det hængende æg

Det tager heller Louise Andreasens mange sekunder at udvælge en enkel favorit blandt sine møbler.

- Det er det hængende æg af Nanna Ditzel, lyder det prompte.

- Den er et ikon. Så enkelt og elegant og samtidig meget hyggeligt. Hun designede den sammen med sin mand Jørgen Ditzel i 1959, og vi blev tilbudt at købe rettighederne af hende efter et italienske firma gik konkurs og derfor ikke længere producerede hængestolen. Jeg har den udenfor, hvor den hænger under et af æbletræerne, og hvis jeg havde pladsen, ville jeg virkelig også gerne have den indenfor, siger hun på sin vej gennem stuerne, hvor den ene buket blomster efter den anden tangerer farvekortet for det øvrige interiør.

- Hver 14. dag får jeg friske blomster leveret til døren fra den online florist Bloomon.dk. Og hver eneste gang føles det som at pakke en gave op, jeg ikke vidste, jeg ønskede mig. Det er helt fantastisk, og hvor meget jeg gerne vil støtte op om det lokale her i Kerteminde, må jeg bare sande, at jeg aldrig når at gå ned og købe blomster i byen, indrømmer hun.

Til gengæld gør Louise Andreasen, hvad hun kan for det lokale liv på andre måder. Hun er medejer af Lulus Café og Butik, som til daglig drives af Rikke Louise Steffensen - selvfølgelig indrettet med rattanmøbler. Og hun er for tiden i opstartsfasen af en ny restaurant på Vestergade 5. Mere vil hun ikke sige endnu - i hvert fald ikke andet end at den selvfølgelig også skal indrettes med rattan, og at det ikke er hende, der skal lave maden. Det står hun fortsat for derhjemme ved komfuret i patriciervillaen med havelåge, æbletræ og byens flotteste æbletræ i blomst.

Køkkenet er fra Sønderborg Køkkenet og passer godt ind i husets oprindelige stil med de snedkerede klassiske fronter. Og hvis Louise Andreasen skulle skifte det 13 år gamle køkken ud, ville hun vælge præcis det samme køkken igen. Foto: Robert Wengler
Louise Andreasen er glad for sit køkken og lykkelig for sit komfur. Det tog sin tid, inden det helt rigtige fra italienske Ilve landede i Kerteminde, men til gengæld er alle seks kogeblus og to ovne gerne i gang, når Louise Andreasen laver mad til sin familie og spontant inviterede gæster. Foto: Robert Wengler
Skærebrættet er fra Sika-design. Brødet er fra bageren. Foto: Robert Wengler
Efter 13 års renovering har Louise og Jesper Andreasen ført patriciervillaen tilbage til sin oprindelige stil fra 1921. Foto: Robert Wengler
Der er tænkt over detaljerne hjemme hos Louise Andreasen. Farvepaletten er lys, og materialerne er naturens for at skabe et roligt og blødt udtryk. Foto: Robert Wengler
Hver 14. dage får Louise Andreasen leveret friske blomsterbuketter til døren af den online florist Bloomon.dk. - Hver eneste gang føles det som at pakke en gave op, jeg ikke vidste, jeg ønskede mig, siger Louise Andreasen. Foto: Robert Wengler
Rossini hedder stolen, der de sidste 20 år har været en fast del af kollektionen hos Sika-design. Det er også den stol, Louise Andreasen har flest af i hjemmet - både omkring køkkenbordet og spisestuebordet. Al kunst på væggene står Louise Andreasens lillesøster Rikke Line Andreasen bag. Foto: Robert Wengler
Louise Andreasen har det stramt med den sorte farve, og derfor har hun det også svært med at finde elektronik, der passer ind i hendes lyse indretning. Men med den runde Beosound Edge fra Bang & Olufsen så hun for første gang noget, hun kunne lide. Foto: Robert Wengler
Sofaen hedder Belladonna og er selvfølgelig i rattan og fra Sika-design. Her står den med fin udsigt til stuens store, indbyggede reol, hvor Louise Andreasen har sine bøger og rejsefund fra sine mange forretningsrejser - særligt Indonesien, som hun besøger tre gange om året. Foto: Robert Wengler
Smukt lysindfald på stueetagens badeværelse. ligesom i resten af boligen er stilen holdt med hvidevægge og små detaljer, der peger tilbage i tiden. Foto: Robert Wengler
I 2016 købte Louise Andreasen og Sika-design interiørfimaet "Cosy Room". Det er fra den kollektion, at lykkedyrene kom til. Foto: Robert Wengler
Soveværelset med fint tapet, Nanna Ditzel-stol og barndommens dukke. Foto: Robert Wengler
Flere steder i huset prydes væggene af fine, lyse tapeter som her i entreen. Alle tapeter er fra Tapet-cafe.dk i Gentofte. Foto: Robert Wengler
Klassisk romantik i den gamle have. Foto: Robert Wengler
The hanging chair designet af Nanna Ditzel i 1959 er Louise Andreasens yndlingsmøbel. Hvis hun havde pladsen, skulle hun udover denne under æbletræet i haven også have en indenfor. Foto: Robert Wengler
I haven med de gamle æbletræer har Louise og Jesper Andreasen skabt flere små hyggelige rum. Her er det med loungemøbler under den overdækkede terrasse med blandt andet klematis og blåregn. Foto: Robert Wengler
Louise Andreasen går en sommer i møde i haven under æbletræet og i familiens båd. Foto: Robert Wengler
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Helsingør

Taktikken, der forhindrede katastrofe: - Vi skulle for alt i verden forhindre, at branden spredte sig til andre gamle huse

Annonce