Annonce
Helsingør

Skib  beskadiger molehoved: Det røde fyr er bundet fast for ikke at styrte i havnen

Fyret på søndre mole i Helsingør Havn er påsejlet og beskadiget. Billedet er taget fra nordre mole. Foto: Torben Sørensen
Coasteren Danita blev snydt af strømmen ved indsejlingen til Helsingør Havn.
Annonce

HELSINGØR HAVN:  Det røde fyr på den sydlige mole i Helsingør Havn lever lige nu en udsat tilværelse. Molen blev nemlig tirsdag tidlig morgen så slemt beskadiget, at fyret var i fare for at styrte i havnen.  Molen er ISPS-område, det vil sige internationalt sikkerhedsområde og der er derfor ingen adgang for offentligheden.

- Området er efter påsejlingen også ustabilt og al unødig færdsel skal undgåes, pointerer havnechef i Helsingør Kommune, Jesper Schrøder.


Det varer flere måneder, før vi kan gå i gang med udbedringsarbejdet. Det bliver vinter og hårdt vejr nu og det gør, at arbejdet først kan udføres om nogle måneder. Derfor kommer der en udbudsrunde til foråret,

Jesper Schrøder, havnechef i Helsingør Kommune


- Der var heldigvis ingen personskader ved sammenstødet. Der er sket udelukkende materiel skade.

Det var coasteren Danita, der klokken 05.31 ramte det sydlige molehoved på vej ind i havnen. Kaptajnen har påtaget sig det fulde ansvar for skaderne og udbedringsarbejdet bliver en forsikringssag.

- Det varer flere måneder, før vi kan gå i gang med udbedringsarbejdet. Det bliver vinter og hårdt vejr nu og det gør, at arbejdet først kan udføres om nogle måneder.  Derfor kommer der en udbudsrunde til foråret, fortæller Jesper Schrøder.

Søndre mole i Helsingør Havn blev tidligt tirsdag morgen påsejlet og fyret er bundet fast for ikke at styrte i havnen.  Foto: Helsingør Havn

Det hul, der opstod i molehovedet ved påsejlingen, er nu stoppet og fyret er løftet op og forsvarligt bundet fast.

Påsejlingen skete i en sydlig vind med en vindstyrke på fem-seks sekundmeter, mens strømmen var nordgående.

- Da coasteren kommer ind i havnen, i læ af pynten, slipper strømmen, men kun en del af skibet. Det snyder kaptajnen og coasteren kommer  nærmest til at dreje rundt, siger Jesper Schrøder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce