Annonce
Danmark

Skraldebiler bygges om fra diesel til el

Direktør Henrik Meldgaard og Aabenraa Kommunes borgmester, Thomas Andresen (V), fik sig en tur i den ombyggede skraldebil. Foto: Sarah Christine Nørgaard
Meldgaard fik tirsdag leveret den første af fire skraldebiler, der er bygget om fra at være dieseldrevne til at køre på el.
Annonce

Elbiler: Den ser splinterny ud, men det er den ikke. Faktisk har den allerede kørt i seks år som dieseldrevet skraldebil hos selskabet Meldgaard, der står for at hente skrald i en række kommuner.

Men siden da har skraldebilen gennemgået noget af en forvandling, og tirsdag var der så blevet tid til at kigge vidunderet efter i sømmene på parkeringspladsen foran Meldgaards hovedsæde på Askelund i Aabenraa.

De tre søskende Lasse, Henrik og Line Meldgaard, der står i spidsen for virksomheden, havde inviteret borgmester Thomas Andresen (V) til at kigge med, og han fik sig også en køretur i skraldebilen, som nu skal på charmeoffensiv i en række kommuner.

Fra 1. januar skal den sammen med tre andre ombyggede skraldebiler hente affald hos husstandene i Herning Kommune.

Line Meldgaard oplyser, at der ikke findes  andre genbrugs-skraldebiler i Danmark, der på samme måde er ombygget fra at køre på diesel til strøm.

Annonce

Ombygget

- Skraldebilen er bygget i 2013, og dieselmotoren er forældet i forhold til miljøkravene, forklarer Freddy Fogh Sørensen, der er afdelingschef i Meldgaard Miljø.

Derfor skulle den gamle skraldebil enten skrottes eller sælges videre til et land uden helt så skrappe miljøkrav.

Den nye indmad måtte også lige kigges efter, da Meldgaard tirsdag præsenterede den ombyggede skraldebil. Foto: Sarah Christine Nørgaard

Men selve produktionen af en skraldebil er også belastende for miljøet, og derfor valgte Meldgaard-koncernen i stedet at bygge den om til el-skraldebil. Den er nu forsynet med et batteri, der alene vejer 1,7 ton, og det opbevarer strøm nok til, at skraldebilen kan køre en hel dag uden opladning.

Det er ikke kun selve bilen, der kører på strøm. Det samme gør den motor, der sørger for at mase skraldet sammen, så der kan være mest muligt i skraldebilen.

Selve ombygningen af bilen er sket hos en virksomhed i Holland, der også bygger dieselbusser om til el-busser.

- Det var faktisk meningen, at vi skulle have haft skraldebilen klar til vores jubilæum i maj, men projektet blev forsinket på grund af coronaen, forklarer Freddy Fogh Sørensen.

Annonce

Den grønne vej

Borgmester Thomas Andresen er særdeles godt tilfreds med, at Aabenraa-virksomheden har valgt at gå foran, når det gælder miljørigtige løsninger.

- Hos Meldgaard har I altid været gode til at betræde nye veje, samtidig med at I har næse for forretning. Med det her matcher I de nye miljøkrav, der stilles, og opfylder samtidig et ønske fra befolkningen, pointerede han.

Den nye skraldebil skal nu rundt til en række kommuner og gøre reklame for Meldgaards grønne affaldshåndtering. Foran bilen står Aabenraas borgmester, Thomas Andresen (V),  og direktør Henrik Meldgaard. Foto: Sarah Christine Nørgaard

De nye skraldebiler har nemlig ikke alene den fordel, at de kører på grøn strøm. De er også langt mere lydløse til glæde for de byboere, der gerne vil have deres morgensøvn.

Ombygningen af skraldebilen har givet den yderligere en levetid på seks til otte år.

Henter affald i 22 kommuner

  1. Aaabenraa-virksomheden Meldgaard tager skraldet og henter affald hos husholdningerne i 22 jyske og fynske kommuner. Det sker fra virksomhedens adresser rundt om i landet.
  2. Virksomheden begyndte allerede i 2012 at køre med hybrid-skraldebiler, hvor selve sammenpresningen af affaldet foregår ved hjælpe af el-motor.
  3. Meldgaard har i alt 190 skraldebiler. 27 af dem kører på biogas og cirka 20 på biodiesel. Nu kommer der så fire skraldebiler til, som er bygget om fra diesel til el.


Hos Meldgaard har I altid været gode til at betræde nye veje, samtidig med at I har næse for forretning.

Thomas Andresen (V), borgmester, Aabenraa Kommune


Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce