Annonce
Helsingør

Største ændring i seks år: Få overblikket over de massive ændringer på Kystbanen

Det er snart farvel til de klassiske, grå Kystbane-tog, som bliver erstattet af spritnye lokomotiver, der kommer til at køre oftere, når den nye køreplan træder i kraft 12. december. Foto: Lars Johannessen
Ganske snart træder den nye køreplan for Kystbanen i kraft, og det medfører de største ændringer for togdriften i seks år. Du kan få overblikket her.

KYSTBANEN: - Jo længere væk fra København, man bor, desto flere bruger toget, og det har vi gerne ville afspejle i den nye køreplan og give bedre forhold til dem, der bor i Helsingør, som bruger toget ofte, fremfor dem i Skodsborg, som ikke kører så tit på strækningen.

Sådan opsummerer informationschef hos DSB, Tony Bispeskov, tankerne bag den nye køreplan på Kystbanen og på resten af Sjælland, som træder i kraft 12. december og medfører markante ændringer for rejsende.

- Det er den største ændring i seks år og bunder i høj grad i Kystbanen, hvor der sker nogle ting, siger Tony Bispeskov.

Annonce

6 KORTE OM KVARTERSDRIFT PÅ KYSTBANEN

  1. Bedre betjening af flest kunder, da der kommer flere tog til de store stationer og færre til de små
  2. Kystbanens rejsetider og samlede trafikomfang bliver tilsvarende i dag
  3. Bussers halvtime-/timetakt kan bedre tilpasses kvartersdrift
  4. Øger robustheden med mindre påvirkning fra Sverige, bedre afvikling på København H samt færre tog i myldretiden
  5. Nye direkte rejserelationer til f.eks. RUC i Trekroner og Roskilde
  6. Frigiver kapacitet til trafikudvidelsen Nivå-Næstved via Køge

Togtrafikken på hele Sjælland er omfattet den nye køreplan. Du kan allerede nu gå ind på rejseplanen.dk og finde de nye togtider, hvis du søger på datoer fra den 12. december og frem.

Læs mere om de nye Vectron-lokomotiver på helsingordagblad.dk.

1 Fire tog i timen

Den nye køreplan, som træder i kraft 12. december 2021. Der vil fra Helsingør til Kokkedal være fire tog i timen, hvilket er illustreret af de fuldt optrukne linjer. Der vil fortsat være tog hvert tiende minut i myldretiden, men kun to myldretidstog. Desuden vil Kystbanen dreje mod Sjælland fremfor mod Sverige. Grafik: DSB

En af de største ændringer og forbedringer på Kystbanen er, at der fremover kommer til at køre fire tog i timen fremfor tre som i dag på stationere mellem Helsingør og Kokkedal. Det betyder, at det vil komme et tog hvert kvarter, og dermed nærmer strækningen sig S-togsdrift.

- Kunderne vil i højere grad opleve, at de ikke har samme behov for at tjekke køreplanen, fordi togene kører så ofte. Vi begynder faktisk at nærme os noget, der minder om S-togsdrift, hvor man bare kan tage ned på stationen og hoppe på det næste tog, fordi de kører med så høj frekvens, siger Tony Bispeskov.

Derudover vil der fortsat køre myldretidstog om morgenen og eftermiddagen, så der er 10 minutters drift. Snekkersten Station får fortsat ingen myldretidstog, men alligevel kan pendlere og beboere i området se frem til bedre service, da der vil være fire tog i timen fremfor tre som i dag.

2 Slut med lufthavnen

Den nuværende køreplan, hvor der kører tre tog i timen og tre myldretidstog, hvilket giver en 10 minutters drift om morgenen og eftermiddagen. Grafik: DSB

Den nye køreplan betyder også, at Helsingør-tog ikke længere vil køre direkte til lufthavnen fra 12. december, mens tog fra Nivå fortsat vil køre til Kastrup et års tid endnu.

- Nogen vil sige, at det er en mangel, at der ikke er samme betjening til lufthavnen, men det er simpelthen en politisk beslutning, understreger informationschefen.

Skånetrafik vil overtage driften fra Østerport til Malmø, og det betyder, at rejsende fra Helsingør, Snekkersten, Espergærde og Humlebæk skal skifte til et andet tog eller metro, hvis de skal til lufthavnen.

3 Færre tog, bedre punktlighed

I spidsbelastningsperioder vil der være færre tog, da driften går fra ni til otte. Ifølge Tony Bispeskov vil det dog give øget punktlighed.

- Vi har undersøgt kundernes ønsker, og det står klart, at de i højere grad ønsker sig punktlighed fremfor flere tog. For os er det hele tiden en afvejning af, hvad der kan lade sig gøre, siger han og fortsætter:

- Den nye køreplan vil betyde bedre betjening af de mange kunder. Vi anerkender, at der altid er nogen, der synes, at den gamle køreplan var bedre, men togdriften er under konstant udvikling, og hvis vi ikke tilpasser os, kan vi ikke tiltrække nye kunder.

Desuden arbejder Movia på en ny køreplan for busserne, som bliver tilpasset den nye togdrift.

4 Direkte til Fyn og Jylland

Her et overblik over den samlede nye køreplan. Grafik: DSB

Helsingør-tog vil fra Hovedbanegården dreje ind mod Sjælland og fortsætte mod Roskilde, Fyn og Jylland. Der vil en gang i timen være Pendler Lyntog og Intercity-tog fra Helsingør Station, så det ikke længere er nødvendigt at skifte på Københavns Hovedbanegård, hvis man skal rejse vestpå.

- Det er som et puslespil. Når vi begynder at pille lidt i det ene hjørne, så skal det hele lægges om. Det er særligt, fordi stort set alle tog skal ind forbi Københavns Hovedbanegård, som er en flaskehals, siger Tony Bispeskov.

Det betyder også, at Nivå-tog fra næste år vil køre uden om hovedbanegården og i stedet fortsætte til blandt andet Ny Ellebjerg og Køge og ende i Næstved.

5 Farvel til de grå tog

Det nye Vectron-lokomotiv kommer til at præge strækningen, og det vil kunderne kunne mærke, for de tog har bedre komfort, simpelthen fordi toget har flere kræfter og derfor accelerer bedre og mere behageligt. Desuden er de nye lokomotiver langt mere klimavenlige.

Derudover kommer lokomotivet til at trække dobbeltdækkervogne, hvilket giver plads til flere passagerer.

- Vi siger i høj grad farvel til de gamle ME-lokomotiver, siger Tony Bispeskov om de klassiske grå tog med den skrigende orange påskrift ”Øresundståg”, der i dag kører på Kystbanen.

- Dobbeltdækkervognene vil give en øget passagerkapacitet, og vi kommer selvfølgelig til at afstemme det, så det passer med antallet af rejsende. Sådan som det ser ud nu, så er vi ikke tilbage på fuld kapacitet efter corona men ligger på et index 85 i forhold til passagerer i 2019. Vi kan se, at corona har nogle langsigtede konsekvenser, hvor blandt andet hjemmearbejde er blevet mere almindeligt, og derfor har vi også lanceret produkter, der passer til folks nye hverdag.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Lovændring rev benene væk under livsværk: Nu følger Pernille drømmen og åbner delikat butik i hjertet af Helsingør

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce

Seneste podcasts

Annonce
Annonce
Helsingør

Jamal stod med valget om at dø eller forlade sin familie: Nu vil han inspirere andre indvandrere med sin vilde historie

Hornbæk For abonnenter

Nu bliver endnu et hjørne af Hornbæk fedtet ind: - Jeg vil åbne for byens bedst bevarede hemmelighed

Helsingør

Nelly er Falkenbergs ukronede dronning - nu fylder hun 100 år

Sport For abonnenter

Analyse: Jeg må ikke skrive katastrofe - det er bare svært at finde andre ord

For abonnenter

Esbjerg Havn skal være militært knudepunkt for Nato og USA: 'Kritisk infrastruktur er mere og mere afgørende, og når USA spørger, om vi kan hjælpe med det her, så er vi klar'

Helsingør

Fans fra Lyngby efter Helsingør-kamp: - De er syge i hjernen

For abonnenter

Prestigefyldt cykelfabrik lukkede produktionen og gik fra 100 til 14 ansatte: Nu er flere års underskud vendt til markant millionoverskud

Helsingør

Efter tre måneder får Andreas et møde med Kiær: Derfor er hun den, han allerhelst vil mødes med

Caroline Fleming og søn tømte familiens slot for værdier - dansk kulturhistorie går snart tabt for altid

Sport For abonnenter

Videointerview med cheftræneren: - Superliga-drømmen er intakt

Helsingør For abonnenter

'Jeg ved, hvor du bor': 16-årige Mollie oplever alt fra trusler til flirtende mænd, når hun trækker i dommeruniformen

Sport

Efter kæmpe Superliga-nedtur: Nu begynder ny kamp om udvidelse af Helsingør Stadion

Annonce