Annonce
Helsingør

Studievejleder roser ensomme studerende:  - De er så seje, men de betaler for høj en pris

Via Teams fortæller studievejlederne på Helsingør Gymnasium Louise Iversen og Helle Danielsen om hvordan eleverne har det. Det er også gennem skærmen at de har den primære kontakt til eleverne lige nu. Foto: Torben Sørensen
Uvisheden om fremtiden er det værste, siger studievejlederne om de unge, de nu følger ekstra tæt, men som regel kun via en skærm. Den sociale isolation er ved at presse de unge studerende, selv om de fleste tilsyneladende klarer situationen godt.

ENSOMHED:  - De vil rigtig gerne i kontakt med en. De vil føle sig set, og føle, at de alligevel spiller en rolle, selv om de ikke føler det lige nu.

Sådan beskriver studievejleder Lea Engelbrecht Lavsten fra Espergærde Gymnasium hvordan hun virkelig kan mærke at eleverne rækker ud efter noget håndgribeligt i en svær tid, hvor undervisningen foregår på distance og via skærme.

- Jeg synes de er så seje. Men de betaler også en alt for høj pris, siger en anden studievejleder, Louise Iversen fra Helsingør Gymnasium. Hun frygter, at der vil komme et stort efterslæb, hvor mulige depressioner og andre problemer vil sætte sit præg på eleverne, når tingene igen bliver mere normale.

Annonce

Trivsel under pres

Helsingør Dagblad har talt med ledere og studievejledere på Helsingør Gymnasium, Espergærde Gymnasium, Helsingør Handelsgymnasium og FGU Øresund for at høre, hvordan de som uddannelsesinstitutioner klarer den vanskelige situation, hvor fjernundervisning er blevet standard, og hvor der lige nu er lange udsigter til en normalisering af undervisningsforholdene.

Samstemmende fortæller de alle om en hverdag, hvor uddannelsesinstitutionerne hver især har fået meget mere fokus på elevernes trivsel og hvor de følger og hjælper deres elever, så godt, som de nuværende rammer tillader. Overordnet set synes lederne, at det går rimeligt og at de fleste undervisere og elever håndterer det svære pres godt. Men de erkender også at trivslen er under pres på grund af de manglende muligheder for en normal social kontakt.


De udviser så stor disciplin og isolerer sig næsten mere end de behøver at gøre.

Louise Iversen, studievejleder på Helsingør Gymnasium


For det er blevet sværere at gå på en videregående uddannelse. Eller rettere, det er måske blevet sværere at få fornemmelsen af, at man gør det, når det hele foregår hjemmefra, og med en Teams-forbindelse som en skrøbelig livline.

Det er på den baggrund at Louise Iversen har en kæmpestor ros til eleverne. En ros, der samtidig er en betænkelighed.

- De udviser så stor disciplin og isolerer sig næsten mere end de behøver at gøre. Ikke fordi de selv er bange for at blive smittet, men for ikke at smitte andre. Man kan sige, at de sætter deres eget mentale helbred på spil for at redde andres fysiske helbred, siger hun.

Annonce

Værst for de nye elever

Hendes kollega Helle Danielsen deler frygten for at der kan komme en høj pris for den sociale ansvarlighed. Hun peger på at allerede i foråret under den første nedlukning oplevede 32 procent af eleverne ensomhed, og problemet er ikke blevet mindre af, at man nu igen bliver sendt hjem og ovenikøbet også er isoleret i en længere periode denne gang.

Lige som deres kollega Lea Engelbrecht Lavsen fra Espergærde Gymnasium peger Louise Iversen og Helle Danielsen på, at problemet er særligt stort for eleverne, der lige er startet i gymnasiet.

- De kommer fra forskellige folkeskoler og skal indgå i nye fællesskaber, men dem har de ikke nået at danne, siger Helle Danielsen. Problemet forstærkes også af, at det først var 1. november at de nye klasser blev dannet, så de enkelte klasser nåede ikke at lære hinanden at kende før fjernundervisningen blev en realitet.

Annonce

Uvished tynger

Samstemmende peger studievejlederne på at det for mange elever især er uvisheden om, hvor længe fjernundervisningen varer, der tynger.

Det samme siger Helsingør Handelsgymnasiums rektor Preben Meyer, der peger på at flere elever allerede har fornemmet, at vi godt kan nå om til den anden side af påske inden der igen er normal fysisk undervisning.

I forbindelse med nedlukningen har institutionerne mulighed for at tilbyde særligt udsatte elever fysisk undervisning. Den løsning overvejer Helsingør Handelsgymnasium at tilbyde enkelte, selv om der er tale om et absolut fåtal.


Jeg har alvorligt talt tænkt på, at man måske kunne hyre en standupkomiker som en overraskelse, for lige nu synes de dagene er meget ens.

Tommy Widriksen, rektor på FGU Øresund


Muligheden var også været vendt på såvel Espergærde som Helsingør Gymnasium, men det er ikke noget man har valgt i første omgang.

- Man skal også tænke på at hvis eleverne skal møde op på gymnasiet, så oplever de bare at være alene der, påpeger Helle Danielsen.

Annonce

Måske stand up

På FGU Øresund har man derimod valgt at åbne skolen for de elever, der har lyst til at være der i stedet for hjemme, fortæller rektor Tommy Widriksen. Det skyldes også, at uddannelserne er meget håndværksbaserede og henvender sig til unge, der normalt ikke er så begejstret for den almindelige undervisning, så her er det begrænset, hvor meget Teams-undervisning kan gavne.

Tommy Widriksen kan godt bemærke en stigende frustration hos de elever, der kommer dagligt, og han har tænkt over, hvad man egentlig kan gøre.

- Jeg har alvorligt talt tænkt på, at man måske kunne hyre en standupkomiker som en overraskelse, for lige nu synes de dagene er meget ens, siger han.

Annonce

Variation er godt

Når man spørger gymnasiernes studievejledere, så er variation også her et godt middel til at bekæmpe fornemmelsen af at hver dag er den samme. Rådet er at få en fast struktur på dagene, som samtidig indlægge de kreative pauser, så man for eksempel får gået en tur, eller laver noget helt andet end at kigge på en skærm.

Også her tager Louise Iversen hatten af for de studerende.

- De kommer jo ud og går ture, som jeg i hvert fald ikke gjorde, da jeg var i deres alder, siger hun.

Stille dage på Espergærde Gyminasium. I dag er samlingspunktet digitalt.  Foto: Lars Johannessen.
Der holder ikke længere mange biler på U-Nords parkeringsplads. Foto: Lars Johannessen

Stor fokus på trivsel

Trivslen har fået en meget stor rolle på alle ungdomsuddannelserne i forbindelse med fjernundervisng. Her er de tiltag, som Helsingør Gymnasium tager. Der findes tilsvarende eller lignende indsatser på de øvrige uddannelser.

  • Ledelsen har stor fokus på trivslen og systematiserer indsatsen så alle nås.
  • Kontaktlærene rykker tættere på. Der er trivselssamtaler i alle klasser hver uge for at styrke fællesskabet. Der er individuelle samtaler med alle elever om trivsel. Udfordringer med stress, depression, ensomhed og problemer hjemme opspores.
  • Studievejlederne har indviduelle samtaler med psykisk såbare eller udsatte elever. Der laves klasseindsatser, når der er trivsels- eller samarbejdsproblemer. Der laves inkluderende gruppeforløb, så ingen står alene.
  • Samarbejde: Ledelse, lærere, eksterne samarbejdspartnere, Headspace, helsingung, kommunen ungeværftet, Tuba og SSp koordinerer samarbejdet.

KIlde: Helsingør Gymnasium

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Debat: Biogas-skandale nummer to

Danmark

Formand for landets intensivlæger: - Børn med corona kan blive efterårets store udfordring

Helsingør

Politikere om hjemmepleje-ansattes tidsplaner: - Enormt ærgerligt at det bliver et minut-tyranni

Annonce