Annonce
Helsingør

Udvikling bliver til afvikling

Alle undersøgelser viser, at biltrafikken øges, når veje anlægges, udvides og forbedres, mener Alternativet. Her er der kø på Kongevejen. Foto: Lars Johannessen

DEBAT: Vi lever i en tid, hvor store ord og ‘tunge’ underskrifter på papir, lover planetens beboere et bedre klima, en rigere natur og et sundere miljø. Alligevel vedbliver politikere at træffe beslutninger, der legitimerer det modsatte: Udvikling, der betyder afvikling af natur, afvikling af et klima i balance og helbredsproblemer.

Politikerne argumenterer med, at vi har brug for arbejdspladser og vækst, men vi savner den helt overordnede samtale om, hvilket samfund vi ønsker, og hvilke parametre ‘udvikling’ skal måles på. Hvad er det, vi vinder på at komme hurtigere frem, og hvad mister vi?

Bestræbelserne på at etablere en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg er endnu et udtryk for en vækstideologi, der måler udvikling alene på den økonomiske bundlinje. For at vinde nogle minutter er politikere parate til at ødelægge mere natur, belaste klimaet yderligere samt øge luftforurening og trafikstøj: Afvikling!


Hver gang går natur tabt - værdifuld natur


Alle undersøgelser viser, at biltrafikken øges, når veje anlægges, udvides og forbedres. Hver gang går natur tabt - værdifuld natur, som vi har været og er ekstremt dårlige til at beskytte i Danmark. Planerne om en Ring 5 vil sandsynligvis genopstå, hvis en biltunnel under Øresund realiseres, da “flere investeringer i biltrafikken giver flere bilister.” (Vejdirektoratet). Alene mellem 2009 og 2019 steg trafikken på motorvejene med 38%. Hvorfor tør man ikke tænke i nye, visionære baner, der skaber livskvalitet - for alle

+

Der bliver også diskuteret politik uden for Helsingør Byråd. I HD Debat inviteres udvalgte partier, førende interesseorganisationer og andre til at skrive indlæg. I dag er det Bina Yalen Seff fra Alternativet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Klumme: Hvad har vi lært af corona?

Annonce