Annonce
Helsingør

'Unødvendig og miljøbelastende' eller vejen til 'en styrket Øresundsregion'?: Modstandere og fortalere diskuterede HH-forbindelse

Der var både argumenter for og imod en fast HH-forbindelse, da Helsingør Dagblad onsdag arrangerede et digitalt debatmøde. Foto: Lars Johannessen.
Hvilke fordele og ulemper er der ved en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg? Det var udgangspunktet for et digitalt møde onsdag eftermiddag, hvor fortalere og modstandere mødte hinanden til en livlig debat.

HELSINGØR: Kortere rejsetid, bedre integration af Øresundsregionen og et større arbejdskrafts-opland. Men også en øget belastning af motorvejen på den danske side, mere CO2-udledning - og en samlet regning på 42 milliarder kroner.

Der var både argumenter for og imod, da Helsingør Dagblad onsdag eftermiddag stod for et digitalt debatmøde om en fast HH-forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.

HH-forbindelsen er kommet på dagsordenen, efter Vejdirektoratet har sammen med Trafikstyrelsen og det svenske Trafikverket for nylig har offentliggjort en strategisk analyse af muligheden for en fast, brugerbetalt vej- og jernbaneforbindelse.

Annonce

Som en indledning til debatmødet gennemgik Vejdirektoratets projektleder Thomas Sick Nielsen de overordnede konklusioner fra den strategiske analyse.

- Nu har vi lavet en analyse, som er et grundlag for debat - og hvorvidt det skal gå videre til forundersøgelser og andre analyser, lød det fra Thomas Sick Nielsen.

Og det må man sige, at der var uenighed om til onsdagens digitale debatmøde, hvor både modstandere og fortalere deltog.

Regionen vil rykke tættere sammen

Erik Østergaard, der er formand for HH2035-gruppen og administrerende direktør for Danske Vognmænd, ser HH-forbindelsen som et projekt med et stort potentiale for at udvikle hele Øresundsregionen.

- Det vil skabe en bedre mobilitet. Hele Øresundsregionen vil rykke tættere sammen - lige som man har set med København og Malmø. Det vil give et større arbejdsudbud på den danske og svenske side, og så vil det også integrere hele uddannelsesområdet for unge mennesker mere, end det er i dag, sagde Erik Østergaard.


Hvis vi som region skal udvikle os, er der behov for, at vi får nogle bedre forbindelser end dem, vi har nu

Erik Østergaard


Han pegede også på, at en HH-forbindelse vil skabe en “bedre forudsætning for turismen på den danske side - især i det nordsjællandske område”:

Østergaard sammenlignede ideen om en HH-forbindelse med San Francisco Bay Area.

- Man kan nærmest lægge Øresundsregionen oven på kortet af Bay Area, hvor man har skabt et meget aktivt bolig- og arbejdsmarked og et udviklings- og innovationsområde med Silicon Valley, sagde Erik Østergaard.

- Hvis vi som region skal udvikle os, er der behov for, at vi får nogle bedre forbindelser end dem, vi har nu, tilføjede han.

Annonce

Dyrt og miljøbelastende

På den anden fløj deltog Peter Pejtersen som talsmand for Borgerinitiativet Stop HH-forbindelsen.

Han pegede blandt andet på, at den strategiske analyse har vist, at den samlede vej- og jernbaneforbindelse vil være en underskudsgivende forretning over en tidshorisont på 40 år.

- HH-forbindelsen er unødvendig. Den er tabsgivende og giver negativ værdi for samfundet, lød det fra Peter Pejtersen.

Til den økonomiske del var Erik Østergaards modsvar, at den strategiske analyse ikke har set på muligheden for eksempelvis EU-støtte eller medfinansiering fra private aktører, eksempelvis pensionskasser.

Peter Pejtersen fremhævede også miljøbelastningen som et vigtigt argument mod en fast HH-forbindelse.

- Det vil være ødelæggende for lokalmiljøet. HH-forbindelsen vil i den grad favorisere lastvognstrafikken, som er en gammeldags transportform, sagde Pejtersen.

Til debatmødet deltog også Piet Petersen, der er formand for Helsingør Handel og direktør i Spar Nord Helsingør.

Hans vurdering er, at en fast HH-forbindelse på den lange bane vil være positiv for Helsingørs handelsliv.

- Det er svært at spå om noget, der ligger så mange år fremme i tiden. Men alt andet lige vil det øge samhandlen mellem de to lande, og en tidsgevinst vil sikre noget øget arbejdskraft til det nordsjællandske, sagde Piet Petersen.

Se hele debatmødet her:

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Søren stod på speederen for at redde sine dyr: - Så ringede naboen og spurgte hva' faen det var for en måde at køre på

Debat

Klumme: Når en leder tager fejl

Annonce