Annonce
Helsingør

'Utrygt og alt for smalt' ved Strandvejen: - Vi kan ikke bare bygge vejen om

Der er tit og ofte tung trafik på Strandvejen. Strækningen er smal, og det skaber utryghed blandt bløde trafikanter. Foto: Lasse Brohammer
Strandvejen er smal, og det skaber utryghed blandt lokale trafikanter. Men man kan ikke bare udvide og bygge om, fortæller civilingeniør fra Helsingør Kommune Frederik Hansen, som sagtens kan forstå, at utrygheden er til stede på strækningen.

TRAFIK: Det suser langs Strandvejen i Espergærde, og denne mandag morgen er det ikke, fordi pålandsvinden trækker sig på.

Biler i alverdens afskygninger fræser forbi. Asfalten kvitterer med en ildevarslende susen.

Swusshhhh, swuuush.

Annonce

De tonstunge køretøjer bevæger sig i hver sin retning. Passerer snært forbi hinanden.

En cyklist på den tilstødende cykelsti manøvrer uden om en parkeret lastbil og kommer uhyre tæt på den befærdede vejbane.

- Det er farligt at gå nede ved Strandvejen. Der er rigtig mange cykler og bilerne kører med høj hastighed. Det er særligt slemt om sommeren, hvor rigtig mange bruger cykelstien og fortovet. Det er alt for smalt - jeg ville gerne have, at der var mere plads. Når jeg går med en klapvogn, så har jeg svært ved at være der. Derudover kan man glemme alt om at gå to sammen ved siden af hinanden om sommeren, siger Jonas Ritter, som er bosat i Espergærde og netop har bevæget sig langs den smalle, men travle kystvej.

Og Jonas Ritter er bare én af en håndfuld espergensere, som dagbladet fangede på strækning denne morgen.

Amatører og professionelle

Civilingeniør Frederik Hansen fra Trafik og Byrum i Helsingør Kommune kan godt forstå, at beboere ved Strandvejen kan føle sig klemt. Men der er mange hensyn, der skal tages, når udformningen af vejen skal vurderes.

- I hverdagstrafikken blander vi de professionelle trafikanter – som lastbilchauffører – med alle os andre ”amatører”, der bare kører frem og tilbage fra arbejde hver dag. Vi kører side om side, og det ville man for eksempel aldrig se i lufttrafikken, siger han.

Strandvejen er rutenummereret og er dermed en del af det overordnede vejnet, der skal kunne afvikle større trafikmængder - på samme måde som for eksempel Hornbækvej.

- Derfor kan vi ikke bare bygge vejen om. Vi skal hele tiden finde balancen mellem vejens status, udformning og trafikanternes følelse af tryghed, når de færdes på strækningen. Udformningen skal passe til vejens status og den mængde trafik, der skal afvikles, men på en sådan måde at det er selvforklarende for trafikanter, hvilken trafikal adfærd der ønskes, uddyber Frederik Hansen.

Annonce

Store ændringer er svært

Strandvejen med sine to vejbaner og smalle cykelstier og fortove i begge retninger er svær at ændre. Vejens profil, som det hedder på fagsprog, er tilbage fra Frederiksborg Amts tid, og det er i det store og hele givet, hvor bred den kan blive og hvor meget plads cykelsti og fortov kan få. Alternativet er nemlig ekspropriering af grundene langs Strandvejen – altså offentligt opkøb af hele eller dele af de private ejendomme. Og det er rigtig dyrt.

Når vi gør noget som for eksempel at anlægge bump, så kan folk også blive irriterede. De synes ofte ikke, at det skal være lige hvor de bor men i stedet ved naboen

Frederik Hansen, civilingeniør ved Trafik og Byrum i Helsingør Kommune

Frederik Hansen peger også på, at det er begrænset, hvor meget tekniske vejløsninger kan fikse, da det i høj grad også handler om, hvordan trafikanterne bruger vejene. Netop det problem påpeger Elisabetta Conte, 60, Espergærde:

- Det er meget usikkert at gå rundt ved Strandvejen. Bilisterne respekterer ikke fodgængerovergangen ved Café Divino. Så sent som i går kom der en kørende, som havde så meget fart på, at jeg nærmest ikke nåede at se bilen, før den var videre. Det er ekstra usikkert om sommeren, og jeg synes ikke, indsnævringerne, de sætter op, hjælper nok. Jeg er meget bekymret for børnene, der går rundt her.

Annonce

Sparet væk

Der var for år tilbage et politisk ønske om hastighedsdæmpende tiltag på Strandvejen ved Espergærde Havn/strand og Snekkersten Havn om sommeren, fordi der er mange flere fodgængere og cyklister, der færdes på langs og på tværs af Strandvejen disse steder. Sommer-løsningen blev sparet væk for tre år siden i forbindelse med budgetforhandling. Derfor har der ikke været indsnævringer siden 2018.

- Trafikken er i højeste grad baseret på tillid, og det går jo heldigvis i hovedparten af tiden godt. Desværre er der nogen, der ikke ønsker at være en del af det gode fællesskab, hvor der vises hensyn og tillid. Nogen kører for stærkt, nogle trafikanter vælger at have fokus på andre ting end trafikken, og det er rigtig svært for os som myndighed at gøre noget ved de menneskelige valg og fejl, siger Frederik Hansen.

Han peger desuden på, at trafikanter ikke nødvendigvis er specielt gode til at tage hensyn til hinanden.

KONSTANTE FORBEDRINGER

  1. Kommunens trafiksikkerhedsarbejde står på tre ben: politi i form af fartkontrol, vejtekniske løsninger og kommunikation i form af kampagner om for eksempel opmærksomhed. De tre skal gå hånd i hånd.
  2. Allerede fra start 1970’erne har kommunen haft meget fokus på trafiksikkerheden og indgik et samarbejde med politiet.
  3. Fra 1995 etablerede kommunen Trafiksikkerhedsrådet, som har eget budget og har medlemmer fra embedsværket, politikere og interesseorganisationer som FDM, Fodgængerforeningen, Cyklistforbundet og Kørelærerforeningen. Trafitec, et privat forskningsbaseret rådgivningscenter om vejtrafik, har undersøgt effekten af forskellige trafiksikkerheds-set up – og det har vist sig, at man får 25 procent mere for hver brugt krone, fordi sådan et råd med eget budget og en trafiksikkerhedsplan er mere effektivt.

- Når en trafikantgruppe får reserveret et areal, det kan være cyklister, der får en cykelsti, kan respekten for andre godt ligge et lille sted. Fodgængere skal i hvert fald ikke gå på cykelstien, og cyklister skal i hvert fald ikke køre på vejbanen. Holdningen er, at det er ”mit” sted, og at andre trafikanter ikke må ”låne” pladsen – heller ikke selvom det er et kort øjeblik.

Annonce

Mange meninger

- Mange har meninger om trafikken - de mener, at de skal bestemme forholdene for trafikken lige der, hvor de selv bor - men når de så kører andre steder, så skal de nok selv bestemme, hvordan de færdes herunder hvilken hastighed, der er forsvarlig, fortsætter Frederik Hansen og pointerer, at for eksempel bump ikke er den mest optimale løsning på Strandvejen, fordi vejen netop skal kunne afvikle al slags trafik, og bump er ikke gode for professionelle chauffører.

- Når vi gør noget som for eksempel at anlægge bump, så kan folk også blive irriterede. De synes ofte ikke, at det skal være lige, hvor de bor ,men i stedet ved naboen eller lignende, siger civilingeniøren.

Annonce
Helsingør For abonnenter

Fra sin altan kan Tommy se parkeringspladsen ved Sundhedscenteret: - Det er det rene kaos

Danmark

Tirsdagens coronatal: Der er 6324 nye smittetilfælde med coronavirus

Annonce

Seneste podcasts

Annonce
Annonce
Helsingør

Forældre bekymrede over mulig lukning af skoler og SFO før tid: - Det bliver en svær situation for mange familier, og eleverne er allerede bagud fagligt

Debat For abonnenter

Helsingør Dagblad mener: Sygeplejerskerne er ikke de eneste, der har knoklet under coronapandemien

Helsingør

Industriforeningens formand sukker: - Det her er et skridt i den forkerte retning

Helsingør

Her rammer besparelserne: Daginstitutionerne lukker tidligere – men måske opdager du det ikke

Vaccine tilpasset Omikron kan være klar til marts

Hornbæk For abonnenter

Se den vilde video: - Jeg har aldrig set brandmænd så store i Øresund

Helsingør

Se billederne: Nissepiger spreder glæde i gågaderne

Helsingør

Gerda har mistet begge sine børn og Annelise har sagt farvel til flere venner: Denne dag er noget helt specielt for dem begge

Coronasmitte kan igen sende børn hjem til onlineskole

Erhverv

Efter Barslund-konkurs: Medarbejder på 57 skrev ansøgning på Facebook

Debat For abonnenter

Helsingør Dagblad mener: Vi er usle, dumme, tarvelige og ubegavede ...

Helsingør

Kystbanen hårdt ramt: - Vi har 60 sygemeldte lokoførere

Annonce