Annonce
Øresund

Borgmesteren er tilfreds: Fast HH-forbindelse vil være god for Helsingør

Torsdag kom Helsingør og Helsingborg et skridt tættere på en fast HH-forbindelse, efter en længe ventet rapport blev offentliggjort. Borgmesteren er positivt stemt men insisterer på både en vej- og baneforbindelse. Foto: Lars Johannessen.
Alt i alt er en fast HH-forbindelse positiv, men det er vigtigt, at det både bliver til en vej- og baneforbindelse, understreger Helsingørs borgmester Benedikte Kiær (K), efter en strategisk analyse om netop HH-forbindelsen torsdag blev præsenteret.
Annonce

ØRESUND: - Når man ser det, der er lagt frem, skinner det klart igennem, at vejforbindelsen er en god forretning, men at baneforbindelsen er mere problematisk. Men set fra min stol skal den med, slår byens konservative borgmester Benedikte Kiær fast.

En ren vejforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg er en rigtig god samfundsøkonomisk forretning, viser den strategiske analyse udarbejdet af danske Vejdirektoratet, Bygge og Boligstyrelsen og svenske Trafikverket.

Tunnelen mellem de to Øresundsregionsbyer vil kunne tjene sig selv hjem på blot 35 år gennem brugerbetaling og dermed give et overskud på 2,4 milliarder kroner indenfor den 40-årige periode, hvor den skal være tilbagebetalt.

Lidt mere trægt ser det ud ved en kombineret vej- og baneforbindelse. Der er ikke samme muligheder for at tjene på brugerbetaling på banedelen, og dermed vil der være en restfinansiering efter de 40 år på 14,3 milliarder kroner, som derfor skal komme i form af for eksempel tilskud fra den danske stat.

Annonce

Udfordrer finansieringen

Både Benedikte Kiær og Erik Østergaard, som er formand for HH2030-Gruppen og adm. direktør for vognmandsorganisationen DTL (Danske Vognmænd), mener dog, at finansieringen af togbaneforbindelsen er lige lovligt strammet, sådan som den er fremlagt.

Hvad er Interreg ÖKS?

  1. Interreg ÖKS er et EU-program, som har som mål at skabe grænseregional merværdi.
  2. Interreg kan bidrage med op til 50 pct. medfinansiering af analyser og har blandt andet medfinansieret Øresundsmetro.
  3. Interreg arbejder for et mere sammenhængende Europa gennem forbedret mobilitet og arbejder med de tre lande Danmark, Sverige og Norge.

- Det er meget konservativt sat op, hvor de for eksempel slet ikke har regnet Interreg med eller EU-støtte, som vil give et bedre samfundsøkonomisk udkast, siger Benedikte Kiær og fortsætter:

- Jeg studser desuden over, at der regnes med en tilbagebetaling på 40 år, for på Øresundsbroen er der en tilbagebetaling på 50 år. Og det gør, at udregningerne ser lidt skarpe ud, sådan som de er nu.


Jeg synes, det er trist, at nogen ikke har højere tanker om Helsingør. Vi er meget større end Nyborg og Korsør og vi har mere at byde på. Vi er slet ikke på samme startniveau, som de var

Benedikte Kiær, konservativ borgmester i Helsingør


Interreg ÖKS vil være med til at finansiere op mod 50 pct. af analyserne om forbindelsen mellem byerne, som vil gavne sammenhængen i hele EU.

Annonce

”Vi skal være på dupperne”

Faste forbindelser er bare dyre, men skræmmer ikke Kiær:

- Som jeg har sagt flere gange, så kommer der en fast HH-forbindelse, spørgsmålet har bare altid været hvornår, og vi kan nu se, at det er et rigtig godt samfundsøkonomisk projekt, siger hun og fortsætter:

- Nu vil jeg dykke ned projektet og sørge for at informere byrådet og spørge lokale borgere, så vi kan påvirke det videre forløb så meget som muligt.

Anlægsomkostninger mellem Helsingør og Helsingborg

  • Vejforbindelse: 23,1 milliarder kroner
  • Baneforbindelse frem til Helsingborg: 15,9 milliarder kroner
  • Baneforbindelse fra Helsingborg til Vestkystbanen: 3,0 milliarder kroner
  • Vej- og baneforbindelse: 42,0 milliarder kroner

Da Øresundsbroen mellem København og Malmø åbnede i 2000 kostede den dengang Ifølge Sund & Bælt omkring 14,8 milliarder kroner i 1990-priser.

Spørgsmål: I debatten har flere givet udtryk for, at de er bekymrede for den faste HH-forbindelse og potentielt kan sende Helsingør ud i en krise på samme måde, som det skete for Nyborg og Korsør. Hvad siger du til den kritik?

- Jeg synes, det er trist, at nogen ikke har højere tanker om Helsingør. Vi er meget større end Nyborg og Korsør og vi har mere at byde på. Vi er slet ikke på samme startniveau, som de var, svarer Benedikte Kiær og fortsætter:

- Vi skal selvfølgelig være på dupperne og sikre, at infrastrukturen gavner Helsingør mest muligt, så det bliver lige nemt at dreje mod Helsingør eller København for vejtrafikken.

Hun pointerer desuden, at der i forvejen ikke er mange biler fra færgerne, der stopper i Helsingør i dag. Derfor mener hun ikke, at det vil gøre den store forskel for besøgene i kommunen.

- Derimod skal vi have blikket rettet fast mod baneforbindelsen, hvor vi skal have gjort vores interesser  gældende, afslutter borgmesteren.

Helsingør Dagblad har forsøgt at få en kommentar fra Forsea, som sejler mellem Helsingør og Helsingborg, men rederiet har ikke ønsket at kommentere på den strategiske analyse.

Læs artiklen om rederiet Sundbussernes reaktion på rapporten på helsingørdagblad.dk.

Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Travlhed før genåbning: - Vi undersøger, om vi må lukke kunderne ind ad bagdøren

Annonce