Annonce
Debat

Debat: 40.000.000.000 kr. til en HH-forbindelse, nej tak

Marianne Frederik og Allan Berg Mortensen mener, at en fast HH-forbindelse vil føre til flere biler, hvorfor de ikke støtter forslaget.Foto: Lars Johannessen

DEBAT: En bro- eller tunnelforbindelse til biler og tog, mellem Helsingør og Helsingborg, har været diskuteret i årevis. Nu er der kommet en ny rapport, der mener, at en vejtunnel er økonomisk rentabel, da et lån kan betales tilbage over 35-40 år via brugerbetaling, mens togforbindelsen får tommelfingeren nedad, da det hedder, at det ikke kan lade sig gøre, at finansiere via brugerbetaling. Under alle omstændigheder beregner denne rapport, at det hele kommer til at koste 40-45 milliarder kroner. Og når man kommer i gang - sikkert endnu mere.


Flere politiske partier siger, at HH-forbindelse ikke står øverst på deres ønskeliste. Og Enhedslisten er imod planer, der fremmer bilvæksten.


Annonce

De store spørgsmål er: Hvorfor er der brug for det? Hvilke konsekvenser vil anlægget få? Hvorfor kan Øresundsforbindelsen ikke bruges? Kan de nye el-færger ikke klare transporten? Hvilke alternativer er der? Flere biler - motorvejsudvidelse?

Vejanlægget tilsluttes syd for Helsingør, og det kan være godt for Helsingør by med færre gennemkørende biler. Til gengæld kommer der flere i Snekkersten og flere på Helsingørmotorvejen. Og der kommer tilsvarende færre biler i Sverige, over Øresundsbroen og Amager motorvejen. Trafikberegningerne i rapporten viser, at man regner med 10% flere biler på Helsingørmotorvejen, hvor der i forvejen er omkring 50.000 biler og ofte trængsel.

Det må derfor være forventeligt, at der kommer krav om udvidelse af motorvejen eller etableringen af den forkætrede vejforbindelse Ring 5, der er planlagt som transportkorridor igennem Nordsjællands grønne områder.

Det er vi i Enhedslisten indædte modstandere af. Der skal findes andre alternative løsninger, end bare flere biler.

Der er brug for investeringer i kollektiv trafik. Tænk, hvad vi kan få gennemført med færre milliarder for at forbedre kystbanen, lokaltog, S-tog, trafikknudepunkter, ændring af stationer og kombinationsrejser.

Der er rift om de penge, der bliver afsat til infrastrukturprojekter for hele landet. Og vi ved endnu ikke hvor mange milliarder, der afsættes hertil over en længere periode.

Flere politiske partier siger, at en HH-forbindelse ikke står øverst på deres ønskeliste. Og Enhedslisten er imod planer, der fremmer bilvæksten.

Vi mener, at der bør laves en samlet plan for hele region Hovedstaden, hvor klimamål og flere pendlere med kollektiv trafik og cykling kan gennemføres.

Annonce
Helsingør For abonnenter

Trods protester: Kommunen anlægger dyr superbane til fodboldlandsholdet

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 155 nye smittede - 15 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Fire firmabiler skåret op: - Det er hamrende frustrerende

Helsingør For abonnenter

Celine spærres inde på sin konfirmationsdag: - Vi havde ikke fået noget at vide

Nordsjælland

Seks uønskede besøg hver dag i Nordsjælland:  Sådan kan du snyde tyven i ferien

Kultur

Nærheden er lige til at spise: Annette og Erik fra Villa Brinkly satser på bæredygtig hoteldrift og vilde råvarer

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Debat: Det kunne være endt rigtig galt - jeg er dybt taknemmelig for hjælpen, jeg fik

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Debat

Bergs Bureau: De mystiske bølger på det blikstille sund

Kultur

Barchef lovede gratis omgang for hvert mål: Måtte forære over 1000 fadøl til euforiske fans

Debat

Klumme: Opfordring: Det er tid til at selvvaccinere os mod frygt - og lidt om gylle

Debat For abonnenter

Det lykkelige babyboom kræver handling fra regeringen

Kultur

Fodboldfesten fortsætter på Marienlyst: - En kæmpe fornøjelse at have landsholdet som gæster

Annonce