Annonce
Debat

Debat: En godartet blindtarm

Den strategiske analyses hovedforslag for en fast HH-forbindelse. Linjeføring for vej- og jernbane inklusive ny banetunnel fra Helsingborg C til Västkustbanan ved Maria. Kilde: Vejdirektoratet, Trafikverket, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

DEBAT: Når Peter Hagmund som chefredaktør skriver en leder, 12. februar, bør det fremgå tydeligt om det er en personlig, en politisk eller Helsingør Dagblads holdning.

Under overskriften “Helsingør må ikke blive en blindtarm” henviser Peter blandt andet til en udtalelse fra chefen for Svenske Jernbaner om Europasporet, som efter Peters budskab vil resultere i en “blindtarmsbetændelse” i Helsingør.


Det er nemlig kun det, der kan blive plads til i de foreslåede mulige løsningsmodeller i rapporten. Altså ingen godstransport via jernbanen.


Det som Peter ikke informerer om er, at Europasporet (godstransport på skinner) tager højde for den fremtidige øgede godstransport via jernbanenettet over den kommende Femern-forbindelse.

Rapporten er nemt tilgængelig og er anbefalingsværdig læsning for en fremtidig kvalificeret debat. Hvis Peter har læst rapporten “HH-sammenfatningsrapport” igennem (128 sider) omtales her ikke godstransport på skinner, men kun persontransport i biler, tog og lastbiltransport. Det er nemlig kun det, der kan blive plads til i de foreslåede mulige løsningsmodeller i rapporten. Altså ingen godstransport via jernbanen.

Jeg vil foreslå, at du som ansvarlig chefredaktør sætter dine journalister til nogle mere dybgående artikler, som kan fortælle hvilke konsekvenser en eventuel forbindelse vil have for Helsingør borgerne, hvilke lodsejere der skal eksproprieres, hvilke skov og landarealer der kommer i spil og vil forsvinde for eftertiden i de foreslåede løsningsmodeller.

Eller måske en ordentlig artikel om lastbilbranchens medvirken i HH2030’s lobbyarbejde.

Som lokalavis, borgernes avis, er det vel nærliggende journalistisk opgaver.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Live: Tidlig FCH-føring hurtigt udlignet

Erhverv For abonnenter

Kunde fik 300 kroner for et P. S. Krøyer-værk: Er det rimeligt, at antikvitetshandleren nu sælger det for 7.000 kroner?

Annonce