Annonce
Debat

Debat: En HH-forbindelse er realistisk og en god idé

Den strategiske analyses hovedforslag for en fast HH-forbindelse. Linjeføring for vej- og jernbane inklusive ny banetunnel fra Helsingborg C til Västkustbanan ved Maria. Kilde: Vejdirektoratet, Trafikverket, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

DEBAT: Formanden for Espergærde Byforening, Keld Olsen, stiller her i avisen den 21. februar spørgsmålstegn ved, om en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg er realistisk.


I sit indlæg rejser Keld Olsen også en række konkrete spørgsmål omkring projektet. Han stiller for eksempel spørgsmålstegn ved, om en fast forbindelse vil være til gavn for hotellerne og de handlende i Helsingør midtby. Hertil er svaret også et klart ja.


Hertil er svaret et klart ja. En fast HH-forbindelse er både realistisk og desuden en rigtig god ide. Alle hidtidige analyser har vist, at en fast forbindelse giver økonomisk mening, og vil være til gavn for borgere og erhvervsliv i Helsingør og resten af Nordsjælland. Forbindelsen vil skabe tusindvis af arbejdspladser og udvide arbejdsmarkedet for hundredetusinder.

I sit indlæg rejser Keld Olsen også en række konkrete spørgsmål omkring projektet. Han stiller for eksempel spørgsmålstegn ved, om en fast forbindelse vil være til gavn for hotellerne og de handlende i Helsingør midtby. Hertil er svaret også et klart ja.

Ved en fast forbindelse, som vil bestå af en tog- og vejforbindelse, vil togstationen komme til at ligge samme sted som i dag. Den vil dog være underjordisk og større. Det vil den skulle være, fordi en fast togforbindelse vil bidrage med 19.000 rejsende i døgnet - mod færgernes knap 10.000 i dag. Det vil sige knap en fordobling af de potentielt handlende som i dag kommer til byen med færgerne.

Samtidigt vil midtbyen, med en fast forbindelse, slippe for den tunge lastbilstrafik som i dag giver køer og forurening, hver gang færgerne kommer ind. Med en fast forbindelse vil den tunge gennemkørende trafik blive ledt udenom centrum i stedet for at skulle snegle sig ud gennem byen som i dag.

Der er ingen tvivl om, at en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg er et stort og ambitiøst projekt. Derfor skal alle spørgsmål naturligvis også undersøges grundigt, så en beslutning kan træffes på et kvalificeret og oplyst grundlag. Dette er også baggrunden for, at vi i HH2030-gruppen, ovenpå den strategiske analyse, har anbefalet de danske og svenske regeringer at gå videre med en konkret undersøgelse af blandt andet linjeføring. Det håber vi, at Espergærde Byforening også kan se fornuften i.

Det eneste der i dag er helt klart er, at en fast forbindelse vil være til gavn for Helsingør. Mere vækst, flere arbejdspladser, mere handel og mindre forurening. Alt i alt en god udsigt, når corona-pandemien begynder at lette.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Klumme: Hvad har vi lært af corona?

Debat

Debat: Sommerens cykelløb

Annonce