Annonce
Debat

Debat: Fast HH forbindelse - Ja tak

Tom Pedersen, Det Konservative Folkeparti, ser mange fordele i en fast HH forbindelse. I sit indlæg uddyber han flere af disse.Illustration: Vejdirektoratet, Trafikverket, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

DEBAT: En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg vil give os i Helsingørområdet en masse fordele. Der vil også være nogle få ulemper, men de vil så rigeligt blive opvejet af fordelene.

For at starte med togforbindelsen, så vil den afkorte rejsetiden mellem de to byer til cirka 5 minutter. I dag er overfartstiden vel reelt omkring 25 minutter, når man tager tiden i terminalerne med. Tidsbesparelsen bliver endnu større for dem der kommer med tog til Helsingør station, da tog- og færgetider sjældent passer så godt sammen.

Det vil gøre hverdagen så meget nemmere for de mange pendlere, der krydser sundet i begge retninger, og det vil gøre butikkerne i Helsingør meget mere tilgængelige for borgere i hele Helsingborgområdet.

Annonce


Dem der pendler med bil får afkortet rejsetiden væsentligt. Nok mere end 30 minutter. Desuden skal de ikke gennem Helsingør morgen og aften.


Og det er ikke kun Helsingør By, der vil nyde godt af dette. Der er gode forbindelser nord og syd for byen fra Helsingør station, så hele kommunen vil blive nemmere at besøge. Det er et opland i Sverige på over 150.000 mennesker. Derudover bliver det meget nemmere for os selv at besøge Sverige med tog.

Togtunnellen og det nye spor på Helsingør station vil komme til at ligge langt under jordoverfladen, så der vil ikke være nogen synlige påvirkninger overhovedet.

Togdriften vil sandsynligvis heller ikke blive påvirket negativt. Godstog kan føres igennem udenfor myldretiden, og det er begrænset hvor meget de relativt få fjerntog vil belaste kystbanen.

Til gengæld får vi sluttet ringen, så jernbanen bliver en ringbane rundt i Øresundsregionen, i stedet for som nu, hvor Helsingør og Helsingborg er endestationer. Det giver de to byer en mere central placering i regionen.

Biltunnellen vil blive forbundet til Helsingørmotorvejen omtrent der hvor den slutter i dag. Den vil gå under Nordbanen og hele strækningen mellem Nordbanen og kysten vil være under jorden. Det betyder at det ikke kommer til at se så meget anderledes ud på den danske side af sundet, end det gør i dag. Måske med undtagelse af et betalingsanlæg, hvis det skal placeres på den danske side.

Den helt store ændring er at trafikken gennem byen, til og fra færgeterminalen, forsvinder. Det er en enorm trafik- og miljømæssig gevinst for Helsingør. Det er svært at pege på noget negativt i den sammenhæng.

Derudover vil hele det nuværende terminal- og opmarchområde kunne by-udvikles, når færgerne ikke længere er der. Det kunne for eksempel være til et nyt boligkvarter. Det vil være et ret stort område med en fantastisk beliggenhed midt i byen, som pludseligt kan blive tilgængeligt.

Der vil komme flere biler på Helsingørmotorvejen, og den trafik flyttes fra Øresundsforbindelsen. Men biler der benytter HH-forbindelsen i stedet for Øresundsforbindelsen vil spare omkring 50 kilometer i køreafstand. Det er under alle omstændigheder en stor miljøforbedring. Og den forbedring bliver med tiden endnu større. HH forbindelsen vil tidligst være klar om 15 år, og man må forvente, at bilerne til den tid forurener væsentligt mindre end de gør i dag.

Dem der pendler med bil får afkortet rejsetiden væsentligt. Nok mere end 30 minutter. Desuden skal de ikke gennem Helsingør morgen og aften. Tidsbesparelsen vil naturligvis også gælde alle dem, der skal på tur til Sverige med bil.

Bilforbindelsen vil bringe vores svenske naboer endnu tættere på indkøbsmulighederne i Helsingør Kommune. Når man kommer op fra tunnelen vil man være meget tæt på både Prøvestenscentret og Espergærdecentret, og man vil også have kortere rejsetid til de andre lokale indkøbsmuligheder sammenlignet med i dag. Det vil give vores lokale handlende en meget bedre adgang til det store opland på den svenske side.

Der er altså rigtigt mange fordele for vores lokalområde ved den faste forbindelse.

Det nuværende oplæg er en skitse til hvordan det kan udføres, men der er mange vigtige detaljer i projektet som har betydning for vores område, og der skal vi sørge for, at vi får de løsninger der er bedst for Helsingør Kommune.

Det kunne være løsningen for hvor jernbanetunnellen kommer op af jorden og sluttes til Kystbanen. Det er vigtigt, at den løsning der vælges, tager hensyn til miljøet og ikke medfører urimelige ulemper for områdets beboere og for Kystbanens brugere i byggeperioden. Det kunne også være placeringen af bil tunnelen. Linjeføring og anlægsmetode skal vælges, så det er så skånsomt for miljøet som muligt.

Beslutningerne tages af den danske og den svenske stat, men de vil naturligvis lytte til lokale input. Derfor er det vigtigt, at vi tager ja-hatten på og er en aktiv medspiller i den videre proces. Det er den bedste måde at få indflydelse på.

Annonce
Helsingør For abonnenter

Trods protester: Kommunen anlægger dyr superbane til fodboldlandsholdet

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 155 nye smittede - 15 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Fire firmabiler skåret op: - Det er hamrende frustrerende

Helsingør For abonnenter

Celine spærres inde på sin konfirmationsdag: - Vi havde ikke fået noget at vide

Nordsjælland

Seks uønskede besøg hver dag i Nordsjælland:  Sådan kan du snyde tyven i ferien

Kultur

Nærheden er lige til at spise: Annette og Erik fra Villa Brinkly satser på bæredygtig hoteldrift og vilde råvarer

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Debat: Det kunne være endt rigtig galt - jeg er dybt taknemmelig for hjælpen, jeg fik

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Debat

Bergs Bureau: De mystiske bølger på det blikstille sund

Kultur

Barchef lovede gratis omgang for hvert mål: Måtte forære over 1000 fadøl til euforiske fans

Debat

Klumme: Opfordring: Det er tid til at selvvaccinere os mod frygt - og lidt om gylle

Debat For abonnenter

Det lykkelige babyboom kræver handling fra regeringen

Kultur

Fodboldfesten fortsætter på Marienlyst: - En kæmpe fornøjelse at have landsholdet som gæster

Annonce