Annonce
Debat

Debat: HH-forbindelsen fortjener en livlig debat

Erik Østergaard er formand for HH2030-gruppen.Arkivfoto

DEBAT: På vegne af HH2030-gruppen vil jeg gerne sige tak for de mange gode læserindlæg der har været om HH-forbindelsen her i påsken. En fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg er et stort og omfattende projekt, og derfor er det vigtigt med en grundig debat inden der træffes en endelig beslutning.

I påsken har der været så mange indlæg, at jeg vil tillade mig at svare samtidigt på en række af de centrale spørgsmål som går igen.

Vibeke Møller-Rasch fra Helsingør og Allan Bansholm Nilsson fra Espergærde skriver begge, at en fast HH-forbindelse vil gå ud over handlen i Helsingør centrum. Synspunktet har været fremme i debatten før, og der er stadig ikke noget der peger i den retning.

Annonce

Centralt i planerne for en fast HH-forbindelse er en ny og større togstation under den nuværende. Den nye station forventes at ville bidrage med 19.000 rejsende i døgnet, når den faste HH-forbindelse engang står færdig. Det skal sammenlignes med, at færgernes i dag kun bidrager med knap 10.000 rejsende i døgnet. Derfor er der ingenting i de nuværende planer som tilsiger, at en fast forbindelse vil komme til at gå ud over handlen i Helsingør centrum – tværtimod.

Dette understreges også af, at organisationen for de handlende i Helsingør, Helsingør Handel, den 31. marts meldte ud, at de kan se ”fordele” ved en fast HH-forbindelse. Især hvis man samtidigt tænker kreativt med de store arealer som vil blive frigjort, hvis færgerne forsvinder.

Endelig stiller Jørgen Manniche fra Helsingør en række spørgsmål omkring den klimamæssige belastning af en fast HH-forbindelse.

Her skal man være opmærksom på, at afhængigt af projektets endelige udformning vil en fast HH-forbindelse først være færdig omkring 2035. Når vi når 2035, vil CO2-udledningen fra biler og lastbiler være reduceret til stort set ingenting. På det tidspunkt forventer alle eksperter, at hovedparten af vejtrafikken er omstillet til andre former for klimaneutrale brændstoffer som el, biodiesel, biogas og brint.

De nøjagtige klimamæssige konsekvenser ved en fast HH-forbindelse er dog et af de spørgsmål som skal undersøges til bunds inden der kan træffes en endelig beslutning.

Endnu engang tak for de mange gode indlæg i debatten om en fast HH-forbindelse. Vi ser i HH2030-gruppen frem til at fortsætte debatten.

Annonce
Helsingør For abonnenter

Trods protester: Kommunen anlægger dyr superbane til fodboldlandsholdet

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 155 nye smittede - 15 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Fire firmabiler skåret op: - Det er hamrende frustrerende

Helsingør For abonnenter

Celine spærres inde på sin konfirmationsdag: - Vi havde ikke fået noget at vide

Nordsjælland

Seks uønskede besøg hver dag i Nordsjælland:  Sådan kan du snyde tyven i ferien

Kultur

Nærheden er lige til at spise: Annette og Erik fra Villa Brinkly satser på bæredygtig hoteldrift og vilde råvarer

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Debat: Det kunne være endt rigtig galt - jeg er dybt taknemmelig for hjælpen, jeg fik

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Debat

Bergs Bureau: De mystiske bølger på det blikstille sund

Kultur

Barchef lovede gratis omgang for hvert mål: Måtte forære over 1000 fadøl til euforiske fans

Debat

Klumme: Opfordring: Det er tid til at selvvaccinere os mod frygt - og lidt om gylle

Debat For abonnenter

Det lykkelige babyboom kræver handling fra regeringen

Kultur

Fodboldfesten fortsætter på Marienlyst: - En kæmpe fornøjelse at have landsholdet som gæster

Annonce