Annonce
Debat

Debat: Hvem beder om den HH-forbindelse?

Den strategiske analyses hovedforslag for en fast HH-forbindelse. Linjeføring for vej- og jernbane inklusive ny banetunnel fra Helsingborg C til Västkustbanan ved Maria. Kilde: Vejdirektoratet, Trafikverket, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

DEBAT: Som svar på mandagens indlæg fra henholdsvis administrerende direktør Erik Østergaard, formand for HH2030 og fagchef Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv, samt indlæg fra Sophie Hæstorp Andersen, formand for Region Hovedstaden og førnævnte Erik Østergaard, får jeg lyst til at citere et i Frederiksborg Amtsavis tidligere indlæg til borgmester Benedikte Kiær som et retoriske spørgsmål: Har I læst samme rapport som jeg?

Thi af denne 127 sider lange rapport på dansk-svensk fremgår det blandt andet, at det kun er en jernbanetunnel - som ret hurtigt i både denne rapport og af de øvrige, der er udarbejdet som forabejde til denne af såvel Rambøll, Niras som WSP, Sverige benævnes som ikke rentabel (der mangler 14, 3 mia i at være selvfinansieret, rapporten s.17) - der vil have et start/slutpunkt i Helsingør. Alle vejbanescenarierne møder dansk jord seks kilometer syd for Helsingør: Den tager udgangspunkt i Helsingørmotorvejens (E47) afslutning ved Snekkersten i Danmark (rapporten side 298)

I øvrigt skrives der også i selvsamme rapport side 10: Dybden af denne station betyder, at ombygningen af Kystbanen og længden af rampeanlæg indebærer store byggepladser og et betydeligt omfang af arealerhvervelse, såvel i det centrale Helsingør som på strækningen mellem Snekkersten og Helsingør (min fremhævelse).

Annonce

Hvilke helsingoranere synes dette er en god idé? De handlende? De erhvervsdrivende?

Og med hensyn til synspunkt om, at også danskerne får noget ud af en sådan forbindelse, så skrives det sort på hvidt i rapporten at:

  • Det især er den svenske side af Øresund, der får en stor forøgelse af tilgængeligheden (side 100)
  • Trafikolyckorna minskar också i Sverige där trafikarbetet minskar och ökar i Danmark där trafikarbetet ökar (side 115)
  • På den danska sidan uppkommer en viss ökad trängsel och förseningar på grund av högre belastning av transittrafik mellan Sverige och Europa söder om Danmark (side 114)
  • Vägtunneln medför en vägförkortning och att en del trafik flyttar från Sverige till Danmark. Utsläppen av luftförorenande ämnen kommer att minska i Sverige men öka i Danmark. (side 115)
  • At trafikken via en HH-forbindelse i fremtiden, som en "ekstra" kilde til efterspørgsel efter at benytte vejnettet nord for København, vil være med til at fremrykke behovet for at udvide vejkapaciteten i dette område.

Så det koster 14 milliarder kroner (eller det er det tænkte restfinansieringsbehov - det koster jo i omegnen af 40 milliarder kroner + overskridelser af budget, der i gennemsnit er 34 % på store anlæg i Danmark), vi får mere trafik i Danmark, vi skal ekspropriere store områder ved etablering af jernbanedele, vi skal affrede områder i Helsingør kommune, der kommer flere trafikulykker og mere udslip af CO2 og NOX i Danmark generelt.

Annonce
Helsingør For abonnenter

Trods protester: Kommunen anlægger dyr superbane til fodboldlandsholdet

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 155 nye smittede - 15 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Fire firmabiler skåret op: - Det er hamrende frustrerende

Helsingør For abonnenter

Celine spærres inde på sin konfirmationsdag: - Vi havde ikke fået noget at vide

Nordsjælland

Seks uønskede besøg hver dag i Nordsjælland:  Sådan kan du snyde tyven i ferien

Kultur

Nærheden er lige til at spise: Annette og Erik fra Villa Brinkly satser på bæredygtig hoteldrift og vilde råvarer

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Debat: Det kunne være endt rigtig galt - jeg er dybt taknemmelig for hjælpen, jeg fik

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Debat

Bergs Bureau: De mystiske bølger på det blikstille sund

Kultur

Barchef lovede gratis omgang for hvert mål: Måtte forære over 1000 fadøl til euforiske fans

Debat

Klumme: Opfordring: Det er tid til at selvvaccinere os mod frygt - og lidt om gylle

Debat For abonnenter

Det lykkelige babyboom kræver handling fra regeringen

Kultur

Fodboldfesten fortsætter på Marienlyst: - En kæmpe fornøjelse at have landsholdet som gæster

Annonce