Annonce
Debat

Debat: Ingen HH-mystik

HH færgerne ForSea Helsingør-Helsingborg

DEBAT: Lars Hebsgaard fra Snekkersten spørger den 12. marts her i avisen, hvad HH2030-gruppen egentlig er for en størrelse? Hvem står bag, og hvad arbejder vi for? Tak for spørgsmålet. Det er altid dejligt, når andre viser interesse for ens arbejde.

HH2030-gruppen blev etableret i 2009 af Helsingørs og Helsingborgs kommuner. Her fra byen var det daværende mangeårig borgmester, Per Tærsbøl, som var en af initiativtagerne. I dag er HH2030-gruppen et bredt netværk af kommuner, regioner, virksomheder og interesseorganisationer på begge sider af Øresund.


Annonce

Analysen dokumenterer bl.a., at en fast HH-forbindelse vil være til skabe vækst og arbejdspladser på hele Sjælland og kraftigt udvide Helsingoranernes adgang til arbejdspladser, uddannelse og oplevelser.

Erik Østergård


Kommissoriet for vores arbejde blev sidst forelagt byrådet i Helsingør i oktober 2020. Her fremgår det bl.a., at ”HH-gruppen er et samarbejdsorgan og netværk mellem erhvervsliv, interesseorganisationer, faglige organisationer, forskningsinstitutioner og offentlige aktører. Gennem opbygning af viden, og fremme af de lokale og regionale interesser skal HH-gruppen synliggøre HH-forbindelsens betydning for skabelsen af øget vækst og øget regional integration i Greater Copenhagen – til gavn for både Danmark og Sverige.”

En central del af vores arbejde er at sikre, at debatten om en fast HH-forbindelse sker på så kvalificeret et grundlag som muligt. Derfor var vi en af de grupper, som pressede på for udarbejdelsen af den strategiske analyse af en fast HH-forbindelse, der blev offentliggjort her i januar.

Jeg kan kun opfordre alle interesserede til at læse analysen. Den dokumenterer blandt andet, at en fast HH-forbindelse vil være med til skabe vækst og arbejdspladser på hele Sjælland og kraftigt udvide Helsingoranernes adgang til arbejdspladser, uddannelse og oplevelser. Rapporten kan læses her.

Endelig så påpeger Lars Hebsgaard også, at jeg til dagligt arbejder som direktør i transportorganisationen Dansk Transport og Logistik (DTL). Det har han helt ret i. Min professionelle baggrund herunder som medlem af Regeringens Infrastrukturkommission og senere Trængselskommission gør, at jeg har gode forudsætninger for at kunne vurdere de transportmæssige effekter for erhvervsliv og pendlere af de forskellige modeller som diskuteres. Hertil kan jeg lægge, at jeg også privat bor i Helsingør. Derfor kender jeg byen og lokalområdet ganske godt, og også som helsingoraner er jeg overbevist om, at en fast HH-forbindelse vil være til gavn for os alle.

Annonce
Helsingør For abonnenter

Trods protester: Kommunen anlægger dyr superbane til fodboldlandsholdet

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 155 nye smittede - 15 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Fire firmabiler skåret op: - Det er hamrende frustrerende

Helsingør For abonnenter

Celine spærres inde på sin konfirmationsdag: - Vi havde ikke fået noget at vide

Nordsjælland

Seks uønskede besøg hver dag i Nordsjælland:  Sådan kan du snyde tyven i ferien

Kultur

Nærheden er lige til at spise: Annette og Erik fra Villa Brinkly satser på bæredygtig hoteldrift og vilde råvarer

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Debat: Det kunne være endt rigtig galt - jeg er dybt taknemmelig for hjælpen, jeg fik

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Debat

Bergs Bureau: De mystiske bølger på det blikstille sund

Kultur

Barchef lovede gratis omgang for hvert mål: Måtte forære over 1000 fadøl til euforiske fans

Debat

Klumme: Opfordring: Det er tid til at selvvaccinere os mod frygt - og lidt om gylle

Debat For abonnenter

Det lykkelige babyboom kræver handling fra regeringen

Kultur

Fodboldfesten fortsætter på Marienlyst: - En kæmpe fornøjelse at have landsholdet som gæster

Annonce