Annonce
Debat

Debat: Skal vi komme videre fra den traditionelle HH-debat?

Klavs Wulff skriver her et indlæg til debatten om HH-forbindelsen.Privatfoto

DEBAT: De sidste ugers debat om HH-forbindelsen har været præget af en meget traditionelt ja/nej positionering, for eller imod en fast forbindelse mellem de to søsterbyer, Helsingør og Helsingborg. For mig er det helt klart, at det er alt for tidligt at være konkluderende. Dels mangler der undersøgelser og ikke mindst en prospektiv samtale om, hvor vi prøver at se os selv i et Nordsjælland fra 2030 og frem. Vi er ikke nødvendigvis gearet til at stille os ud i fremtiden med nogle mål og derfra undersøge hvordan vi kan nå dertil. Det er en form for refleksion, der kræver rum, tid og samtale på tværs af interesser.

Vi bor i en unik natur, som de fleste af os søger at værne om. Vi søger også at gøre området beboeligt for mange og økonomiske set rentabelt. Kommunikation i form af transport er kritisk i denne sammenhæng. Mange er klar til at øge den kollektive transport, mens andre, ofte med rette, argumenterer for nødvendigheden af individuel transport.

Naturen heroppe og Nordsjællands historie er attraktiv for turister, og mange af os søger i retning af bæredygtige alternativer, sådan at der ikke foretages en miljømæssig nedslidning af området over tid. De enkelte kommuner har deres udviklingsplaner, men oftest udviklet fra hvor de står uden at turde prospektivere planlægningen og ikke altid baseret på en interkommunal samtale om fremtidens Nordsjælland.

Annonce


Der er ikke nødvendigvis et her-og-nu-krav, at vi heroppe konkluderer ja eller nej til en HH-forbindelse. Derimod er der tid til en dialog om, hvad der i realiteten tjener Nordsjælland på lang sigt.


Den europæiske kontekst er også væsentlig for områdets fremtid. Især på transportområdet arbejdes i EU der med planer om at satse langt mere på togtransport end vejtransport, i årtierne der kommer. EUROsporet, der satser på hurtigtog mellem Göteborg og Turino, er et godt eksempel på planer, som vi er nødt til at forholde os til. En toglinje der satser på såvel person- som togtrafik. Transportmæssigt er og bliver vi på Sjælland transitområde for transport fra andre nordiske lande. EU estimerer, at alene godstransit vil stige med ca. 30% op imod 2030/40.

Det centrale spørgsmål er her, hvor de to partnere Sverige og Danmark endeligt vælger at lægge forbindelsen. Udover HH-planerne har der været arbejdet blandt de sydskånske kommuner, Landskrona og Malmø, med alternative tunnelruter med linjeføring til området omkring den gammel Frihavn i København og det forlyder, at de to kommuner nu har fremsendt skitseforslag til centraladministrationen i Stockholm.

Så vi her i Nordsjælland har således tid til refleksion, måske kommer linjeføringerne ikke til at ligge i Helsingør Kommune. Der er ikke nødvendigvis et her-og-nu-krav, at vi heroppe konkluderer ja eller nej til en HH-forbindelse. Derimod er der tid til en dialog om, hvad der i realiteten tjener Nordsjælland på lang sigt og op til kommunalvalget at forlange af vore politikere, at de klapper hesten og sørger for en bred debat om fremtidens Nordsjælland og vores relationer til Skåne og svenskerne i stedet for en ja/nej debat om HH forbindelsen.

Annonce
Helsingør For abonnenter

Trods protester: Kommunen anlægger dyr superbane til fodboldlandsholdet

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 155 nye smittede - 15 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Fire firmabiler skåret op: - Det er hamrende frustrerende

Helsingør For abonnenter

Celine spærres inde på sin konfirmationsdag: - Vi havde ikke fået noget at vide

Nordsjælland

Seks uønskede besøg hver dag i Nordsjælland:  Sådan kan du snyde tyven i ferien

Kultur

Nærheden er lige til at spise: Annette og Erik fra Villa Brinkly satser på bæredygtig hoteldrift og vilde råvarer

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Debat: Det kunne være endt rigtig galt - jeg er dybt taknemmelig for hjælpen, jeg fik

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Debat

Bergs Bureau: De mystiske bølger på det blikstille sund

Kultur

Barchef lovede gratis omgang for hvert mål: Måtte forære over 1000 fadøl til euforiske fans

Debat

Klumme: Opfordring: Det er tid til at selvvaccinere os mod frygt - og lidt om gylle

Debat For abonnenter

Det lykkelige babyboom kræver handling fra regeringen

Kultur

Fodboldfesten fortsætter på Marienlyst: - En kæmpe fornøjelse at have landsholdet som gæster

Annonce