Annonce
Debat

Debat: Tak for invitationen

Anders Taarnby Thomsen, Snekkersten er glad for at deltage i debatten omkring HH-forbindelsen. Han mener der er mange nuancer at diskutere.Foto: Lars Johannessen.

DEBAT: Tak for invitationen fra Helsingør Dagblad til at udveksle synspunkter mellem tilhængere og modstandere af den fremlagte model for en HH-forbindelse. Det er er der behov for.


Men det foreliggende HH forslag skal ikke trækkes ind i en forpligtende proces, hvor det ene trin retfærdiggør det næste og pludselig resulterer i et færdigt projekt. Derfor hilser jeg såvel en dialog med tilhængere som en samling af kritikere velkommen.


Annonce

HH projektet er ikke den eneste forbindelse over Sundet, der undersøges - og der er ikke plads til dem alle. Således undersøges mulighederne for en metroforbindelse mellem Malmø og København. Fordelen ved en sådan løsning er, at den tager højde for at gods skal flyttes fra vej til skinner. Såvel klimabelastning som trængslen på vejnettet kræver en sådan omlægning. En metroforbindelse vil give plads til flere godstog over Øresundsbroen, og i øvrigt forbinde hurtigtog fra Stockholm med Kastrup. Den dimension mangler helt i HH projektet, hvor togdelen savner godstransporten og i øvrigt blot forbinder Helsingborg med Kystbanens normaldrift.

Hvad biltunnelen angår, bliver lastbiltransporten mellem Norge og Helsingborg til Sjælland naturligvis kortere, men den gevinst skal så vejes op med større trafikpres på E47 og Ring 3, og anlægget af store trafikanlæg ved Rørtangskilen og en endnu ukendt miljøbelastning i området og i Øresund. Kan tidsgevinsten og rapportens vurdering af ”den øvrige samfundsmæssige gevinst” (hvor den danske andel i øvrigt vurderes til at være godt 1/3 mod 2/3 til Sverige og ”andre lande”) opveje disse forhold - plus styrkelsen af godstrafikken på lastbiler? Jeg mener nej.

I 2017 vurderede en dansk/svensk rapport at trafikproblemerne og flaskehalsene hverken nu eller i overskuelig fremtid beroede på trafikken over Øresund, men på trængsel rundt om Malmø og København. Der er med andre ord kapacitet nok via bro og færger. Det betyder ikke at færgedriften ikke indebærer problemer, der skal løses. Men det foreliggende HH forslag skal ikke trækkes ind i en forpligtende proces, hvor det ene trin retfærdiggør det næste og pludselig resulterer i et færdigt projekt. Derfor hilser jeg såvel en dialog med tilhængere som en samling af kritikere velkommen.

Annonce
Helsingør For abonnenter

Trods protester: Kommunen anlægger dyr superbane til fodboldlandsholdet

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 155 nye smittede - 15 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Fire firmabiler skåret op: - Det er hamrende frustrerende

Helsingør For abonnenter

Celine spærres inde på sin konfirmationsdag: - Vi havde ikke fået noget at vide

Nordsjælland

Seks uønskede besøg hver dag i Nordsjælland:  Sådan kan du snyde tyven i ferien

Kultur

Nærheden er lige til at spise: Annette og Erik fra Villa Brinkly satser på bæredygtig hoteldrift og vilde råvarer

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Debat: Det kunne være endt rigtig galt - jeg er dybt taknemmelig for hjælpen, jeg fik

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Debat

Bergs Bureau: De mystiske bølger på det blikstille sund

Kultur

Barchef lovede gratis omgang for hvert mål: Måtte forære over 1000 fadøl til euforiske fans

Debat

Klumme: Opfordring: Det er tid til at selvvaccinere os mod frygt - og lidt om gylle

Debat For abonnenter

Det lykkelige babyboom kræver handling fra regeringen

Kultur

Fodboldfesten fortsætter på Marienlyst: - En kæmpe fornøjelse at have landsholdet som gæster

Annonce