Annonce
Erhverv

Ejendomsmægler er klar: - Der er vanvittig stor interesse for at købe husbåde

Sådan ser forslaget til en bæredygtig 0-energi husbåd ud.
- Hvis vi kan få pladser i havnene, så er vi klar til at gå i gang. Også med en produktion af husbåde, der skal ske i Helsingør, siger Peter Leander, ejendomsmægler i Hornbæk.

HUSBÅDE: - Vi har mange kunder, der meget gerne vil købe en husbåd. Vi oplever en vanvittig stor interesse. Men vilkårene skal være rigtige. Det vil sige, at man skal have pladser i havnen, hvor husbådene kan ligge helt rigtigt og hvor de ikke kan opsiges med kort varsel.


Problemet helt aktuelt er, at vi kan ikke finde havne, hvor husbåde kan ligge på tilfredsstillende vilkår.

Peter Leander, ejendomsmægler, Hornbæk


Annonce

Ejendomsmægler Peter Leander, Nybolig i Hornbæk, bekræfter, at husbåde er en kæmpe succes i flere havne, blandt andet i Køge og Kolding, hvor byerne har søsat husbådsprojekter i havnene.

Opsigelse over hovedet

- Problemet helt aktuelt er, at vi kan ikke finde havne, hvor husbåde kan ligge på tilfredsstillende vilkår. I København, blandt andet i Christianshavns Kanal, er det ofte gamle, ombyggede færger og skonnerter, der benyttes som husbåde. Men sagen er den, at de ligger der med kommunens opsigelse hængende over hovedet. For de kan opsiges med tre måneders varsel. Og på det grundlag kan man ikke sælge nye, bæredygtige husbåde til potentielle købere, siger Peter Leander.

Han har løbende haft drøftelser og samarbejde med Henning Kjær, Future House, som står bag det omfattende udviklingsprojekt for Nordhavnen i Helsingør, som Helsingør Dagblad præsenterer.

Husbåd nordhavnen


Annonce

Corona satte projekt på pause

Samtidig etablerede Leander allerede for et par år siden et selskab sammen med blandt andet Tegnestuen Hornbæk, hvor man har tegnet en fuldt færdig husbådstype med en tilladelse til at lægge en prøvebåd i Hornbæk Havn.

- Så kom coronaen og af forskellige årsager har vi valgt at lægge projektet i mølposen. I hvert fald lige nu. Men bliver Henning Kjærs havneprojekt en realitet i Helsingør, så er vi altså klar til at sætte husbådene i produktion. Og det forestiller vi os da skal ske i de gamle værftshaller i Helsingør, fortæller Peter Leander.

Prisen for husbådstypen ligger på omkring 3,5 millioner kroner.

Sådan bliver livet på en husbåd i Nordhavnen

  • ·En husbåd placeret på hver tredje havneplads, så der er god luft mellem husbådene og plads til lystbåde. Husbådene placeres kun på sydsiden af flydebroerne.
  • ·Flydebroerne skal forsynes med et overdække bestående af solceller som er forbundet til et stort fælles batteri. Hermed bliver havnen selvforsynende med strøm.
  • ·Hver husbåd og lystbåd skal have en parkeringsplads på flydebroen til en el-ladcykel. Hermed kan antallet af biler på havnen reduceres.
  • ·Hver husbåd skal have en parkeringsplads til en elbil.
  • ·Regnvand fra taget skal opsamles og bruges til toiletskyl, tøjvask mm.
  • ·Husbåden opvarmes med varmepumpe, hvor varmen trækkes ud af havvandet.
  • ·Hver husbåd skal indeholde et opbevaringsrum, så der er mulighed for opmagasinering mm. Havneområdet skal fremstå ryddeligt og rent.
  • ·Der skal være nogle få husbåde som kan rumme ungdomsboliger til bla. studerende fra byens maritime uddannelser
  • ·En husbåd kan anvendes til følgende formål: Familie-, ungdom- og seniorbolig, feriebolig, Restauration, turistkontor, havnekontor, Bad og toiletter for havnens brugere mm.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Søren stod på speederen for at redde sine dyr: - Så ringede naboen og spurgte hva' faen det var for en måde at køre på

Debat

Klumme: Når en leder tager fejl

Annonce