Annonce
Øresund

Erhverv, industri og turisme er positive: - Der bliver brug for en fast HH-forbindelse

Dansk Erhverv, Dansk Industri og Wonderful Copenhagen ser behovet for en fast HH-forbindelse, men de ser også en række udfordringer, der skal løses, for forbindelsen kan realiseres. Foto: Lars Johannsessen
Overordnet set er erhvervslivet, industrien og turismen positivt stemt over for en fast HH-forbindelse – men de har også forbehold.

ØRESUND: - Vi kan se, at der bliver brug for en fast forbindelse, for på trods af de glimrende færger, der allerede er i Helsingør, kan vi se, at deres kapacitet ikke vil være nok, siger Jesper Højte Stenbæk, da Helsingør Dagblad spørger.

Han er fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv og sidder med i HH-gruppen sammen med blandt andet Helsingørs borgmester Benedikte Kiær (C). Samme standpunkt tager branchedirektør hos Dansk Industri Michael Svane:

- Vi er positivt stemt over for HH-forbindelsen. Dog har vi afgørende vægt på, at den skal kunne finansieres via brugerbetaling, og eftersom vi går ind for både vej- og baneforbindelse, skal der arbejdes en del på løsninger, så det kan lade sig gøre.

Annonce


Jeg synes, HH-forbindelsen som idé er fremragende, men projektet er så dyrt, at det er vigtigt at vide, hvad der er de bedste løsninger

Jesper Højte Stenbæk, , fagchef for transport og infrastruktur hos Dansk Erhverv


Wonderful Copenhagen, som er den interesseorganisation, der varetager Helsingørs turismeinteresser, er også umiddelbart positivt stemt:

”Som udgangspunkt hænger turisme og tilgængelighed tæt sammen,” skriver Uffe Hartmann, der er kommunikationschef hos Wonderful Copenhagen, i en mail til Helsingør Dagblad.

”Vi gransker pt den nye rapport fra Vejdirektoratet i forhold til potentialet for at styrke og udvikle turismen, både i forhold til overnatninger og dagsbesøg. Særskilt også potentialet i forhold til togrejsende.”

Helsingør Dagblad har forsøgt at få en uddybende kommentar, men det er ikke lykkes. VisitNordsjælland oplyser, at de ingen holdning har til en mulig fast HH-forbindelse.

Udfordringer skal løses

Selvom både Dansk Erhverv og Dansk Industri gerne ser en fast HH-forbindelse, peger begge organisationer på en række udfordringer, der først skal løses, inden forbindelsen kan realiseres.

- Jeg synes, HH-forbindelsen som idé er fremragende, men projektet er så dyrt, at det er vigtigt at vide, hvad der er de bedste løsninger og derfor har en fælles analyse af området, siger Jesper Højte Stenbæk og fortsætter:

- Det er entydigt, at der er brug for en fast forbindelse, men præcist hvordan den skal se ud, skal undersøges. Det kunne være, at det for eksempel kunne være en fast HH-forbindelse og en Øresundsmetro, for de to muligheder løser forskellige problemer.

Netop en mulig Øresundsmetro og andre forbindelser peger Michael Svane også på. Svenskerne diskuterer i øjeblikket tre forskellige løsninger: En fast HH-forbindelse, en Øresundsmetro, som skal placeres mellem Malmø og København, og det såkaldte Europaspor, som skal løbe mellem Landskrona og København.

- Som vi ser det, er den helt store udfordring, om de på svensk side kan blive enige om, hvad de vil prioritere, siger Michael Svane.

Annonce

Trafikken på Sjælland

Begge peger også på, at der skal findes gode løsninger med trafikken på Sjælland.

- Udfordringerne, som jeg ser dem, er meget praktiske. For eksempel er tunnelerne forholdsvis nemme at anlægge i Sverige, men på dansk side rammer den lige ind i noget af det bedste real estate i landet. Og hvad med ring 5, som måske kan blive nødvendig, men som bestemt ikke er populær, siger Højte Stenbæk.

- Jeg tror ikke, at man fra dansk side vil give tilladelse til at bygge forbindelsen uden tog, og her er også nogle udfordringer, for Kystbanen er allerede en belastet strækning.

Michael Svane har de samme overvejelser og mener, at det er nødvendigt fra dansk side at se på investeringer i infrastrukturen.

- Her er det helt store problem trafikken på Sjælland, hvor det er nødvendigt både at se på den allerede belastede Kystbane og på muligheden for Ring 5 og alternativer til Ring 5, siger han og afslutter:

- Jeg vurderer, at det netop er i forhold til trafikken på den danske side, at folketingspolitikerne sidder med den største udfordring. Så jeg håber, HH-forbindelsen kommer med til forhandlinger, men jeg ser betydelige udfordringer med at blive enige i folketinget.

DE TRE MULIGE ØRESUNDSFORBINDELSER

FAST HH-FORBINDELSE

HH-forbindelsen vil enten bestå af en boret vejtunnel eller to borede tunneler – en til vej og en til tog.

Argumenter for:

  • HH-forbindelsen vil aflaste Øresundsbroen og trafikken vil være mindre sårbar overfor for eksempel ulykker, fordi der vil være flere forbindelser.
  • Øger tilgængeligheden i Øresundsregionen og mindsker rejsetiden, som derved skaber bedre sammenhæng mellem arbejdspladser og kulturliv i Danmark og Sverige.
  • Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copnehagen støtter projektet.

Kilde: Vejdirektoratet, Bolig- og Byggestyrelsen og Trafikverket

ØRESUNDSMETROEN

Metroen skal være en boret tunnel med to spor mellem København og Malmø.

Argumenter for:

  • Øger tilgængeligheden i Øresundsregionen og mindsker rejsetiden, som derved skaber bedre sammenhæng mellem arbejdspladser og kulturliv i Danmark og Sverige.
  • Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copnehagen støtter projektet.

Kilde: Øresundsmetroen

EUROPASPORET

En 19 km lang tunnel mellem Landskrona og København til fjern-, regional- og godstog. En biltunnel bliver nu også overvejet i forbindelse med Ring 5-forhandlinger på Sjælland.

Argumenter for:

  • Øger jernbanekapaciteten over Øresund med 100 procent.
  • Mindsker rejsetiden mellem Stokholm og København, Hamborg og Berlin med 30 minutter.
  • Kan håndtere den forventede øgning af godstog, som Femern-forbindelsen vil skabe.
  • Øger tilgængeligheden i Øresundsregionen og mindsker rejsetiden, som derved skaber bedre sammenhæng mellem arbejdspladser og kulturliv i Danmark og Sverige.

Kilde: Europasporet

Annonce
Helsingør

Tag kandidattesten her

Erhverv For abonnenter

Dollar-milliardær har kastet sine penge og kærlighed på gammelt Helsingør-skib: Funchal får en ny chance

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Yderligere 1247 er smittet med corona

Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

'Utrygt og alt for smalt' ved Strandvejen: - Vi kan ikke bare bygge vejen om

Sport For abonnenter

Fra favorit til konstant underdog: - Nu bliver vi straffet benhårdt hver gang

Nordsjælland

Kom gratis til debat om Helsingørs store kulturforbrug

Helsingør

Pegede på ansat: Dreng viftede med pistollignende genstand på burgerbar

Helsingør

Mens corona-smitten stiger: Mange flere af os skal behandles for senfølger

Erhverv For abonnenter

Thomas smed karrieren i skraldespanden og kastede sig ud som eventyrer: Siden har han ikke set sig tilbage

Øresund

Voldsom eksplosion ved natklub og skyderi i Helsingborg

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Helsingør

Sarah tog sit livs valg midt i personlig krise: - Min søn begyndte at skrige helt uhæmmet

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Helsingør For abonnenter

Politikere vil ikke have fartdæmpende sommer-løsning på Strandvejen: - En løsning skal være permanent

Helsingør For abonnenter

Kom med ind i hemmelig militærvilla på Nordre Strandvej: - Alle har altid troet, at vi var nogle farlige nogle

Erhverv

Jørgen går 'all in' på sin hobby med butik: - Jeg har lyst til at udleve min drøm

Annonce