Annonce
Helsingør

HD for18 år siden: Helsingør arver hostebusser fra Hovedstaden

Annonce

Den 16. september 2002: En del af de busser der kører i Helsingør er busser, som er for slidte og som forurener for meget til at køre i København. Men ifølge Hovedstadens Udviklingsråd (HUR), som har ansvaret for materiellets tilstand, er de gode nok til at betjene ruter i Helsingør og resten af Nordsjælland.

Det bekræfter Arriva-chaufførernes tillidsmand Torben Andersen overfor Helsingør Dagblad.
- Det er ikke for meget at sige, at de busser vi får stillet til rådighed i Nordsjælland er nedslidte busser, som ikke er fundet gode nok til at køre i København. De er overleveret fra Ryvangs-garagerne i København og opfylder godt nok lovens krav til forurening. De har således alle partikelfiltre, men de smider olie og sviner altså mere, end man kan tolerere i København, siger Torben Andersen.

I hovedstaden må der kun Euro 1-busser - altså busser der opfylder de allerstrengeste krav til miljøet.
- Her i Nordsjælland må vi så finde os i det svineri, som busser, der har kørt over en halv million kilometer, uvægerligt forårsager, siger han.

- Men hvis vi kræver nyere og mere miljøvenlige busser, så skal kommunerne hoste op med mange flere penge, og det vil de ikke. I de seneste udbud har de sagt ja til, at vi kører med de billige busser, forsætter han.

Både chauffører og passagerer klager over gener fra kul-os og oliespild. Ifølge en buschauffør, som Helsingør Dagblad har talt med, spilder nogle af de gamle busser i Helsingør op mod 30 liter olie om dagen, og i går kunne en chauffør og en passager fortælle, hvordan passagerer blev syge af os inde i busserne.

Annonce
Annonce
Danmark

Opdateret onsdag: 558 nye smittede i Danmark

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce