Annonce
Helsingør

Helsingør Handel om kinesisk festival: - Vi vil ikke have turister for enhver pris

- Det er fedt med en lysfestival, der skaber glæde i en mørk tid, men det skal passe ind i vores by. Vi vil ikke have turister for enhver pris, siger Kim Backe. Foto: Lars Johannessen.
Helsingør Handel vil gerne have turister, men ikke "et kinesisk cirkus", siger bestyrelsesmedlem Kim Backe.
Annonce

- Den er svær. Som udgangspunkt er det godt at tiltrække turister til byen, men hvis det ikke passer ind i byens ånd og kultur, så bliver det bare et kinesisk cirkus.

Sådan lyder det fra Kim Backe, bestyrelsesmedlem hos Helsingør Handel, der repræsenterer erhvervsdrivende og forretninger i byen.

Den kinesiske festival-arrangør Zigong Lantern Group har henvendt sig til Helsingør Kommune og Kulturhavnen med ønsket om at afholde en stor lanternefestival i Helsingør med et forventet deltagertal på 100.000 og et budget på 10 millioner kroner.


Selvfølgelig går vi glip af turist-penge. På den anden side vil vi ikke være med til at tivolisere Helsingør

Kim Backe, Helsingør Handel


Men kultur- og turismeudvalget har takket nej efter drøftelse med Kulturhavnens ledelse og Wonderful Copenhagen. Festivalen har for lidt med Helsingørs historie at gøre - og vil desuden lægge beslag på Kulturhavnen i for lang tid, lyder hovedargumenterne.

Annonce

'Det skal passe ind i vores by'

Og det kan Kim Backe fra Helsingør Handel godt følge:

- Det er fedt med en lysfestival, der skaber glæde i en mørk tid, men det skal passe ind i vores by. Vi vil ikke have turister for enhver pris, siger Kim Backe.

Den kinesiske lanternefestival

  • BilletExpressen og Zigong Lantern Group har henvendt sig til Helsingør Kommune med ønske om et samarbejde om afviklingen af en ny stor Kinesisk Lanternefestival i 2021.
  • Zigong Latern Group står bag verdens største kinesiske lanterne-festival og har tidligere været afholdt i blandt andet Gaillac i Frankrig med 1 mio. gæster på tre år, flere steder i USA, Irland, England med flere. I Gaillac var der alene i seneste udgave 430.000 besøgende.

Han er ikke i tvivl om, at et nej tak til den kinesiske festival-arrangør betyder, at butikkerne går glip af potentielle indtægter. Men det er en pris, som Helsingør Handel er villig til at betale:

- Selvfølgelig går vi glip af turist-penge. På den anden side vil vi ikke være med til at tivolisere Helsingør. Det bliver for meget 'plastic fantastic', siger Kim Backe.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce