Annonce
Erhverv

Mange søger hjælp: Her er de spørgsmål, som 20 virksomheder har spurgt om i corona-hotline

- Takket være hjælpen fra corona-hotlinen kan vi bruge vores tid på at udvikle, så vi er klar til genåbningen efter corona, siger Lone Kok, direktør og indehaver af Miss Bagel i Espergærde. Foto: Lars Johannessen.
- Corona-hotline betyder, at jeg kan bruge min energi på alle de mange andre udfordringer, som jeg som virksomhedsleder har lige nu, siger Lone Kok, direktør og ejer af Miss Bagel, Espergærde. En stor omsætningsnedgang i coronakrisen har dog ikke fjernet humøret i virksomheden.

ERHVERV I CORONA-KRISEN:  - Hvis en medarbejder er smittet med corona, hvordan skal man så forholde sig? Hvornår er man i "nærkontakt" med en smittet? Kan vi få hjælpepakker? Ehvor hurtigt kan medarbejderne blive testet?

20 virksomheder har henvendt sig til Helsingør Kommunes corona-hotline  i de fire uger, linjen har eksisteret. Virksomhederne har spørgsmål til en række forskellige forhold under coronakrisen.

Helsingør Kommune valgte at oprette en corona-hotline, da regeringen skruede op for restriktionerne igen i december. Her kan lokale virksomheder få råd og vejledning til alle de spørgsmål og situationer, der konstant opstår i krisen og nedlukningen.


Mens mange er lukket helt ned, har vi blandt andet flere store produktionsvirksomheder som Trelleborg, Løgstrup og Coloplast, der producerer og hvor medarbejderne derfor møder ind.

Birgit Johns Nielsen, chefkonsulent i One Stop Erhvervsservive, Helsingør Kommune.


Og det er en bred vifte af spørgsmål, som virksomhederne har henvendt sig med.

- Mens mange er lukket helt ned, har vi blandt andet flere store produktionsvirksomheder som Trelleborg, Løgstrup og Coloplast, der producerer og hvor medarbejderne derfor møder ind.

Annonce

Testcentre

- Vi hører også spørgsmål til, hvordan virksomhederne skal forholde sig, når en medarbejder er smittet og hvilken støtteordning, der er gældende, når medarbejdere bliver nødt til at være hjemme for at passe hjemsendte raske skolesøgende børn. De seneste dage har flere virksomheder henvendt sig med spørgsmål om, hvor deres medarbejdere kan blive testet – både for de medarbejdere, der bor i Sverige og for deres medarbejdere generelt. Ikke mindst efter at sundhedsministeren anbefalede test en gang om ugen for medarbejdere, der ikke kan arbejde hjemmefra, fortæller chefkonsulent hos Helsingør Kommunes OneStop Erhvervsservice, Birgit Johns Nielsen, der dagligt tager imod opkald fra de lokale virksomheder:

Annonce

Mange har det svært

- Mange virksomheder har det svært i øjeblikket. Både i forhold til manglende omsætning, men også når det handler om at navigere i forhold til hjælpepakker, lønkompensation, restriktioner og anbefalinger. Her oplever jeg, at virksomhederne er glade for at have et sted, de kan kontakte, og selvom vi ikke altid kan give et endeligt svar, så kan vi som regel får dem guidet i retning af nogle, som kan hjælpe, siger Birgit Johns Nielsen.

Der er flere muligheder for at blive corona-testet i Helsingør Kommune. Foto: Torben Sørensen/kalabas.dk
Annonce

God service

En af de virksomheder, der har benytte Corona-hotlinen et par gange er Lone Kok, indehaver og direktør i virksomheden Miss Bagel i Espergærde.

Takket være hotlinen kan hun bruge sin energi på andre udfordringer end corona.

- Det er fantastisk god service til virksomhederne. Det gør det meget nemmere at navigere kun at skulle ringe til ét nummer for at få svar på spørgsmål om test og de mange restriktioner. Corona-hotline betyder, at jeg kan bruge min energi på alle de mange andre udfordringer, som jeg som virksomhedsleder har lige nu, siger Lone Kok.

Derfor har hun og medarbejderne kastet sig over at optimere en række forhold i virksomheden, blandt andet emballagen og madspild.


Når man så har ét sted at henvende sig, når der opstår coronaspørgsmål, i stedet for, at man selv skal bruge otte timer på at ringe alle mulige steder hen, ja, så er der jo tid til at udvikle, mens krisen står på

Lone Kok, direktør og ejer af virksomheden Miss Bagel


Under første bølge af corona var virksomheden grundet fald i omsætning tvunget til at afskedige flere medarbejdere. Omsætningen i Miss Bagel er faldet op mod 75 procent under krisen. Denne gang har man dog undgået fyringer.

Annonce

Klar efter krisen

- Vi sælger mere til detailmarkedet, men har selvfølgelig som alle andre mistet en stor del af omsætningen til foodservice-markedet, der er gået helt i stå i nedlukningen.  Vi vil meget gerne beholde vores ansatte, så vi laver en masse optimering og analyser. Når man så har ét sted at henvende sig, når der opstår coronaspørgsmål, i stedet for, at man selv skal bruge otte timer på at ringe alle mulige steder hen, ja, så er der jo tid til at udvikle, mens krisen står på. Så er vi klar, når det hele åbner igen. Vi har valgt at se positivt på det her. Vi gider ikke beklage os hele tiden. Der er nogle, der har det meget værre end os, siger Lone Kok.

Der er 35 ansatte i Miss Bagel i Espergærde.

Her kan du blive testet i Helsingør kommune

Lyntest i Helsingør - midlertidigt tilbud

  • Alle dage til og med søndag den 7. februar vil Copenhagen Medical, som har testaftale med regionen, være i Havneterminalen i Helsingør for at teste indrejsende for COVID-19.
  • Det sker i forlængelse af de nye rejserestriktioner, som er indført med kort varsel.
  • Der gælder et krav om, at negativ test ikke må være ældre end 24 timer for indrejsende med et anerkendelsesværdigt formål. For indrejsende, som arbejder i Danmark, må testen ikke være ældre end syv dage.
  • Andre borgere, som ønsker en hurtigtest, kan også møde op i Havneterminalen.
  • Åbningstid alle dage fra kl. 5.45 til 23.45.

Fast teststed i Helsingør

  • I Helsingør Kommune er der mulighed for at blive testet for Corona ved færgeterminalen på Helsingør-Helsingborg-linjen, Færgevej 9 i Helsingør.
  • Åbningstid: Tirsdag, torsdag og lørdag fra kl. 10.00-15.45.
  • OBS: Husk at bestille tid på coronaprover.dk, inden du møder op på teststedet.
  • Bestil tid til test på Coronaprover.dk
  • Alle virksomheder kan ringe til Helsingør Kommunes Corona-hotline på tlf. 49 28 25 07 alle hverdage fra 8-16.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce