Annonce
Helsingør

Mulig afsporing af planerne om en fast HH-forbindelse: Svenskere vil undersøge tunnel til København

Den mulige forbindelse, der lanceres som Europasporet, er bestemt et kig værd, mener en af SJ, Svenske Jernbaners topchefer, Pär Helgesson. Foto: Otto Vang.
En fast Helsingør-Helsingborg-forbindelse bør ikke være den eneste løsning, mener en topchef fra SJ, de svenske jernbaner. Han mener, at man også skal inddrage den mulige forbindelse, der kaldes Europasporet i undersøgelsen af fremtidens Ørsundsforbindelser.
Annonce

FAST FORBINDELSE: Malmø og Helsingborg. Det er de to svenske destinationer, som vi kender, når gods og passagerer skal transporteres fra Sjælland til Skåne. Men måske skal vi også begynde at inddrage Landskrona.

For mens en 15 kilometer lang biltunnel, plus eventuelt en 15 kilometer lang togtunnel, begge mellem Helsingør og Helsingborg er det forslag, der lige er blevet præsenteret, så kommer der nu en ny løsning i spil.

Det drejer sig om en 19 kilometer lang bil- og togtunnel, der skal gå fra Landskrona til København.

Annonce

Topchef vil se på tunnel

På et kort ser tunnelen, der altså er fire kilometer længere end Helsingør-Helsingborg-forslaget, lidt ulogisk ud. Men den mulige forbindelse, der lanceres som Europasporet, er bestemt et kig værd, mener en af SJ, Svenske Jernbaners topchefer, Pär Helgesson.

Europasporet

Europaspåret, eller på dansk Europasporet er en 19 kilometer lang bil og togtunnel, der skal forbinde Landskrona med København.

Det er Landskrona By, der har lanceret den mulige forbindelse, som man beskriver som den naturlige forlængelse af Femern-forbindelsen. Landskrona mener selv, at Europasporet vil være det eneste forslag til en fast forbindelse over sundet, som præsenterer en helhedsløsning for trafikken.

Til Helsingborg Dagblad siger Helgesson:

- Det ville være underligt, hvis man ikke kiggede på Europasporet.

Han foreslår nu, at man tager denne mulige forbindelse med i debatten om en ny fast Øresundsforbindelse.


Ifølge udredningen så kommer en HH-tunnel ikke til at få nogen praktisk betydning for fjerntrafikken for passagerer

Pär Helsgesson til Helsingborg Dagblad


Pär Helgesson har blandt andet ansvaret for SJs højhastighedstog, og han er kritisk over for effekten af en HH-forbindelse.

- Ifølge udredningen så kommer en HH-tunnel ikke til at få nogen praktisk betydning for langvejstrafikken for passagerer, påpeger han over for Helsingborg Dagblad.

Annonce

For lidt plads

Det påpeges blandt andet, at det kan blive svært at få plads til både fjerntog og lokaltog på forbindelsen mellem Helsingør og København.

HH-forbindelsen kritiseres også for ikke at være en løsning for det gods, der skal videre til resten af Europa.

Sådan kan en fast forbindelse over Ørsund se ud - uden at Helsingør og Helsingborg er involveret.Den svenske by Landskrona foreslår en 19 kilometer lang tunnel melle Landskrona og København. Foto: Europasporet

Selv om Pär Helgessen ikke anbefaler Europasporet, mener han, at det nu skal tages med i beregningerne.

- Det vigtige er, at der bygges mere kapacitet mellem Sverige og Danmark, en fast forbindelse som både kan håndtere godstrafik og persontog. Det er ikke til at komme uden om, hvis jernbanen skal kunne ekspandere, siger han til Helsingborg Dagblad.

Hvis der skulle komme en tunnel mellem Landskrona og København, mener Pär Helgesson, at det vil være sandsynligt, at i hvert fald en del af SJs hurtigtog vil benytte den rute. SJ vurderer, at der er grundlag for dobbelt så mange hurtigtog til København, som inden coronapandemien bremsede alt.

HH-redegørelsen

En analyse fra Vejdirektoratet, Bygge- og Boligstyrelsen og svenske Trafikverket er fremlagt for nylig.

Her foreslår man enten en vejforbindelse, eller også en vej- og baneforbindelse.

På længere sigt ventes Femer Bælt-forbindelse at øge potentialet.

Men lige nu er her har man en flaskehals over Øresund. HH-forbindelsen kunne være en løsning, der kunne aflaste, men den overbeviser altså ikke alle.

Øresundsbroen er ikke en mulighed, da den allerede i dag belastes maksimalt i myldretiden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Travlhed før genåbning: - Vi undersøger, om vi må lukke kunderne ind ad bagdøren

Annonce