Annonce
Helsingør

Pakkerne hober sig op efter 'black friday': - Vores lager, vores frokoststue og hele vores baglokale er proppet

- Vi er jo begrænset af vores fysiske rammer. Der er pakker op til loftet. Vores lager, vores frokoststue og hele vores baglokale er proppet, siger forpagter Martin Hjortø hos servicestationen OK PLUS i Helsingør, der tirsdag måtte afvise at tage imod omkring 300 pakker, som lokale havde bestilt til afhentning. Foto: Lars Johannessen.
Julen, der står for døren, corona og black friday. De tre ting tilsammen har fået os til at handle løs på nettet. Helsingoranernes shoppelyst online får pakkerne til at tårne sig op og skaber visse steder flaskehalsproblemer hos de butikker, der udleverer pakkerne.
Annonce

HELSINGØR: - Vil I ikke nok hente jeres pakker, hurtigst muligt!

Sådan skrev Martin Hjortø, der er forpagter hos servicestationen OK PLUS i Helsingør, mandag i facebook-gruppen 'Helsingør', der har over 24.000 medlemmer. Antallet af pakker i alle størrelser, som kunder har bestilt på nettet til afhentning hos Martin Hjortø og hans kollegaer, er de seneste dage vokset så markant, at forpagteren løb tør for plads.

Normalt får servicestationen på en meget travlt dag mellem 300 og 400 pakker indleveret fra pakkeleverandører som GLS, DAO, Bring, PostNord og DHL. Men i disse dage er der ankommet 5-600 pakker dagligt. Hovedårsagen er den tilbagevendende begivenhed 'black friday', hvor mange butikker i fredags og hele sidste uge havde sat priserne ned. Det fik mange helsingoranere til at shoppe løs på nettet. Og tirsdags nåede pakkerne helt op til loftet på servicestationen i Helsingør, siger OK PLUS-forpagteren.

- Somme tider venter folk tre dage med at hente deres pakke. Og hvis vi så får 500 pakker om dagen, så ender vi med 1500 pakker på lager - og så har vi ikke plads, siger han.

Tirsdag måtte Martin Hjortø afvise at tage imod omkring 300 pakker. I stedet blev pakkerne leveret til et andet pakkeudleveringssted i nærheden. Det medførte i kommentarsporet på facebook flere kritiske kommentarer fra kunder, der fandt det besværligt, at deres pakke ikke havnede på det udleveringssted, de havde forventet. Martin Hjortø beklager besværet.

- Det er det første år, at det er så vildt. Og det er nok på grund af covid19. Man kan ikke komme ud og shoppe som man kunne sidste år – og så køber folk i stedet på nettet, siger Martin Hjortø.


Det er det første år, at det er så vildt. Og det er nok på grund af covid19. Man kan ikke komme ud og shoppe, som man kunne sidste år – og så køber folk i stedet på nettet

Martin Hjortø, forpagter af servicecenteret OK PLUS i Helsingør, der udleverer pakker


Annonce

Mere mandskab hyret ind

To af landets store pakkeleverandører, PostNord og GLS, vurderer generelt, at flere danskere handler på nettet - og corona-epidemien, black friday og julehandlen har fået endnu flere til at bestille pakker online, meddeler de til Helsingør Dagblad.

Den tendens kan også Martin Perlt, der er købmand og ejer af MENY Espergærde i Espergærdecentret, genkende.

- Lørdag, søndag og mandag er det væltet ind med pakker, siger købmanden, der udleverer pakker fra leverandørerne PostNord, GLS og Bring.

- Vi har opgraderet vores bemanding, så der nu er tre gange så mange som normalt. Lige nu er der fire mand, der udleverer pakker.

MENY i Espergærde oplevede under corona-epidemien en stigning i antallet af pakker på femten-tyve procent. Derfor måtte butikken fjerne udleveringen af pakker fra deres for-område, da det var fysisk umuligt at få plads til de mange pakker, der skulle udleveres, forklarer købmanden. Nu bliver pakkerne udleveret til kunderne midt i butikken, hvor der er bedre plads. Kapacitetsproblemer oplever Martin Perlt dog ingen af, da MENY har en stor kælder, hvor pakkerne kan opbevares ind til de bliver afhentet.

Annonce

"Kapacitetsmaks"

PostNord leverede i weekenden flere end 800.000 pakker i hele landet og har oplevet få udfordringer med kapacitetsmangel i de butikker, hvor de udleverer pakker. Hos GLS Denmark har pakkeleverandøren - til trods for at have indført ekstra hyldemeter og åbning af flere afhentningssteder - oplevet et "kapacitetsmaks".

- På tirsdagen efter Black Friday oplever vi altid ekstremt mange pakker i vores system. Det er også tilfældet i år, lyder det fra direktør i GLS Denmark, Karsten Klitmøller.

- Det betyder desværre, at nogle PakkeShops bliver fyldt med pakker og specielt på Sjælland i de større byer oplever vi dette. Vi afhjælper det ved at flytte nogle pakker til PakkeShops i nærheden og ved i kontrolleret flow at holde pakker tilbage på vores terminal til levering senere, skriver direktøren blandt andet i en mail til Helsingør Dagblad.

GLS opfordrer - ligesom Martin Hjortø fra OK PLUS i Helsingør - pakkemodtagerne til at hente deres pakker hurtigt, og håber samtidig på forståelse for, at der går lidt længere tid end normalt, inden pakken kommer til levering.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Espergærde

Dusinvis af blomster til minde om afdød elev: - Helt ubeskriveligt at et ungt menneske mister livet

Debat

Debat: Regeringen ødelægger ungdommen

Annonce