Annonce
Helsingør

Peter og Keld fik 15 minutters taletid i Folketinget: - Vi fik vores vigtigste budskaber frem

Peter Pejtersen (til højre) og Keld Olsen (til venstre) havde tirsdag eftermiddag foretræde i Folketingets Transportudvalg, hvor blandt andre Henrik Møller (midtfor) er medlem.
Borgergruppen ‘Stop HH-forbindelsen’, der kæmper imod planerne om en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, havde tirsdag eftermiddag foretræde i Folketingets Transportudvalg.

- Vi kom med et klart budskab om, at man skal stoppe nu, og at man ikke skal kaste gode penge efter dårlige.

Sådan lyder det fra Peter Pejtersen og Keld Olsen fra borgergruppen ‘Stop HH-forbindelsen’, som tirsdag eftermiddag havde foretræde i Folketingets Transportudvalg.

Der var sat 10 minutter af til taletid og derefter 5 minutters spørgetid.

Annonce

Fra udvalget deltog formand Jeppe Bruus og hans socialdemokratiske partifæller Henrik Møller og Thomas Jensen samt Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre, Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance og Niels Flemming Hansen fra Konservative.

Peter Pejtersen og Keld Olsen, der begge bor i Espergærde, har oprettet borgergruppen, fordi de mener, at planerne om en fast tog- og vejforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg bør lægges i graven. Det har de også gjort klart i et brev til udvalget:

“Den strategiske analyse som Vejdirektoratet, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og det svenske Trafikverket har gennemført, viser med al tydelighed, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at bruge løs af jordens stadig mere begrænsede ressourcer, udlede enorme mængder CO2, vælte en masse huse i Helsingør, grave kæmpestore og meget dybe huller i fredede områder og bore løs med monster-store bor i vanskelig geologi dybt under havets bund for at gennemføre et samfundsøkonomisk urentabelt, underskudsgivende projekt.”

Til mødet i Folketingets Transportudvalg slog borgergruppen blandt andet på, at det vil være en dårlig samfundsøkonomisk forretning, fordi Øresundsbroen ifølge den strategiske analyse vil miste 450 millioner kroner årligt, da en stor del af trafikken vil blive flyttet fra Øresundsbroen til HH-forbindelsen.

Vil bringe kritik videre til minister

Netop det punkt vil Kristian Pihl Lorentzen fra Venstre gå videre med til Transportministeren, siger udvalgsmedlemmet til Helsingør Dagblad.

- De har rejst et spørgsmål om den samlede økonomi for Danmark, hvis man ser på, hvad der vil ske med Øresundsbroen, og det vil vi prøve at få en yderligere belysning af fra ministeren, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Udover det økonomiske aspekt argumenterede Peter Pejtersen og Keld Olsen også for, at projektet vil have meget store miljømæssige konsekvenser:

- Motorvejstunnel-projektet vil betyde et uacceptabelt voldsomt indgreb med enorme udgravninger gennem den fredede Rørtang-kile tæt på boligområder i Snekkersten og Espergærde. Men vi frygter det kan blive endnu værre. For så vidt vi ved, har man aldrig før gennemført boring dybt under havbunden med så stor en diameter som kræves til et motorvejsprojekt. Og de geologisk meget komplicerede forhold under Øresund vil ikke gøre det nemmere, lyder det fra borgergruppen.

Borgere fra Espergærde, Snekkersten og Helsingør har stiftet initiativet ‘Stop HH-forbindelsen’, fordi de mener, at en fast vej- og jernbaneforbindelse vil få alvorlige miljømæssige og økonomiske konsekvenser. Foto: Lars Lindevall

De peger blandt andet på risikoen for en "ødelæggelse af Øresunds enestående bundfauna i forbindelse med udgravning af en dyb og bred rende i havbunden på tværs af Øresund fra kyst til kyst, hvori sænketunnellen skal placeres."

Kristian Pihl Lorentzen siger til Helsingør Dagblad, at “der blev lyttet nøje til argumenterne”:

- Vores holdning i Venstre er, at man ikke skal prioritere en HH-forbindelse på den korte bane, og det blev jeg bestyrket i. Det er vigtigere at få mange andre ventede projekter gjort færdigt, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Annonce

'Gode perspektiver'

Det lokale socialdemokratiske folketingsmedlem Henrik Møller er mere positivt indstillet over for en fast HH-forbindelse - men “ikke for enhver pris”, understreger han.

- Jeg har ikke lagt skjul på, at jeg kan se nogle gode perspektiver i en fast HH-forbindelse. Det vil udvide arbejdsmarkedet og give nogle muligheder for handelslivet med et svensk opland, som man hurtigere kan komme til. Spørgsmålet er så, om man skal gå videre i forhold til undersøgelser og analyser, og det er ikke utænkeligt, siger Henrik Møller.

Han mener dog ikke, at HH-forbindelsen vil blive en del af de kommende infrastruktur-forhandlinger i Folketinget - den såkaldte grønne mobilitetsplan, som skal fastsætte investeringer frem til 2030.

- Det grundlag, der ligger lige nu, er ikke godt nok. Samfundsøkonomisk skal det give mening, og derfor skal man også arbejde videre med nogle alternative løsninger, siger Henrik Møller.

Peter Pejtersen siger, at han er glad for, at Transportudvalget tog sig tid til at lytte til kritikken.

- Vi fik vores vigtigste budskaber frem, og deres opfølgende spørgsmål viste, at de havde lyttet til, hvad vi sagde, siger Peter Pejtersen.

Annonce
Helsingør For abonnenter

Trods protester: Kommunen anlægger dyr superbane til fodboldlandsholdet

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 155 nye smittede - 15 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Fire firmabiler skåret op: - Det er hamrende frustrerende

Helsingør For abonnenter

Celine spærres inde på sin konfirmationsdag: - Vi havde ikke fået noget at vide

Nordsjælland

Seks uønskede besøg hver dag i Nordsjælland:  Sådan kan du snyde tyven i ferien

Kultur

Nærheden er lige til at spise: Annette og Erik fra Villa Brinkly satser på bæredygtig hoteldrift og vilde råvarer

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Navne

Tæt knyttet til gymnasiet – også 40 år efter studentereksamen

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Debat

Bergs Bureau: De mystiske bølger på det blikstille sund

Kultur

Barchef lovede gratis omgang for hvert mål: Måtte forære over 1000 fadøl til euforiske fans

Debat

Debat: Det kunne være endt rigtig galt - jeg er dybt taknemmelig for hjælpen, jeg fik

Debat For abonnenter

Det lykkelige babyboom kræver handling fra regeringen

Debat

Klumme: Opfordring: Det er tid til at selvvaccinere os mod frygt - og lidt om gylle

Annonce