Annonce
Danmark

Fusion: Tre danske mediehuse til angreb mod Post Nord og GLS

En sammenlægning af Dansk Avis Omdeling (DAO) og Bladkompagniet vil skabe en stor dansk distributør af aviser, pakker og breve med en omsætning på 1,5 milliarder kroner. Pr-foto
De to distributionsvirksomheder Dansk Avis Omdeling (DAO) og Bladkompagniet skal lægges sammen, oplyser ejerne, JP/Politikens Hus, Jysk Fynske Medier og Berlingske Media. Det nye selskab skal levere alt fra aviser til pakker og breve hjem til danskerne 365 dage om året.

Distribution: Tre af Danmarks største mediekoncerner går nu sammen om at udfordre markedslederne Post Nord og GLS med en omfattende fusion på distributionsmarkedet.

Det sker, når Jysk Fynske Medier, der blandt andet udgiver denne avis sammen med JP/Politikens Hus og Berlingske Media lægger de to distributionsselskaber Dansk Avis Omdeling (DAO) og Bladkompagniet sammen til en ny, danskejet distributør, der leverer aviser, pakker og post hjem til danskerne 365 dage om året.

Fusionen skal godkendes af konkurrencemyndighederne, men hvis det falder på plads, bliver der tale om et sammenlagt selskab med en årlig omsætning på ca. 1,5 milliarder kroner.

Annonce

- Med udgangspunkt i dagbladsnettets unikke position har vi mulighed for at skabe en solid, danskejet aktør, som også i fremtiden kan sikre danskerne stabil og tryg levering helt hjem til døren, siger Bjarne Werner Munck, næstformand i DAO og viceadministrerende direktør i Jysk Fynske Medier.

Hvor dagbladenes distributionsnet tidligere fokuserede på aviser, har avisbudene i de seneste år i stigende omfang haft pakker, breve og magasiner med ud til danskerne.


Med udgangspunkt i dagbladsnettets unikke position har vi mulighed for at skabe en solid, danskejet aktør, som også i fremtiden kan sikre danskerne stabil og tryg levering helt hjem til døren.

Bjarne Werner Munck, næstformand i DAO og viceadm. direktør i Jysk Fynske Medier


Pakker fylder meget

Hos DAO, der ejes af Jysk Fynske Medier og JP/Politikens Hus, står pakkelevering i dag for over halvdelen af omsætningen, og dermed er DAO den tredjestørste aktør på markedet efter Post Nord og GLS.

- Ambitionen er helt klart at udvikle et endnu stærkere og et endnu mere konkurrencedygtigt alternativ til de andre aktører på distributionsmarkedet. Samtidig er det en central målsætning at sikre konkurrencedygtig udbringning af aviser også i fremtiden af højeste kvalitet, siger Dorthe Bjerregaard-Knudsen, bestyrelsesformand i både DAO og Bladkompagniet og driftsdirektør i JP/Politikens Hus.

JP/Politikens Hus er i forvejen medejer af begge distributionsselskaber og vil blive majoritetsaktionær med 51 procent af aktierne. Jysk Fynske Medier får en ejerandel på 32 procent, og Berlingske Media, som i dag er medejer af Bladkompagniet, får en andel på 17 procent.

Især pakkemarkedet har budt på stor vækst, der er ekstra styrket under coronakrisen, hvor nethandlen har fået et skub fremad. Onsdag tog DAO første spadestik til en ny terminalbygning i Fredericia. Den skal rumme et nyt, stort pakkesorteringsanlæg. Snart planlægger selskabet at kunne tage returpakker med tilbage fra private adresser.

Fakta om fusionen

  • Dansk Avis Omdeling (DAO) blev dannet i 2007 efter en fusion imellem Jyllands-Posten Distribution A/S og Dansk Avis Distribution. Selskabet havde i 2020 en omsætning på 707 millioner kroner og et overskud på 11 millioner kroner.
  • Bladkompagniet blev stiftet i 1920 af de Københavnske Dagblade som et distributionssamarbejde, der skulle sikre avisdistributionen i hele landet. Selskabet havde i 2019 en omsætning på 703 millioner kroner og et underskud på syv millioner kroner.
Annonce

Kamp om breve

Men det handler ikke blot om aviser og pakker. Også når det gælder breve og magasiner, vil det nye selskab tage kampen op.

- Bladkompagniet har et af landets mest effektive brevsorteringsanlæg, hvilket gør os til et oplagt alternativ for virksomheder, der har behov for at udsende store brevmængder, siger Michael Bjerregaard, der er bestyrelsesmedlem i Bladkompagniet og finansdirektør i Berlingske Media.

Han tilføjer, at dagbladenes distributionsnet i dag er den eneste aktør, der kan dokumentere, hvornår og hvor hvert enkelt brev er leveret.

Den nuværende direktør for DAO, Morten Villberg, er udpeget til at blive administrerende direktør i det nye, sammenlagte selskab, mens Dorthe Bjerregaard-Knudsen bliver bestyrelsesformand. Selskabet vil blive drevet under DAO-navnet med Bladkompagniet som datterselskab. Alt sammen på betingelse af konkurrencemyndighedernes godkendelse.

Annonce
Annonce
Danmark

Helena blev kun 20 år: 'Mor, jeg har glemt mit træningstøj, jeg vender lige om nu og henter det', og så blev der helt stille

Annonce